Naar hoofdinhoud Naar footer

Stap 2 - Opties uitleggen: keuze-informatie geven

YouTube video thumbnail

Hoe geef je keuze-informatie?

  • Bespreek de voordelen en nadelen op neutrale wijze
  • Geef concrete voorbeelden en getallen; verwijs naar betrouwbare websites
  • Vertaal bijwerkingen naar het dagelijks leven
  • Toets wat er overgekomen is van de informatie

Informatie over de mogelijkheden worden in het ideale geval niet op één moment aangeboden, maar cliënten zouden de informatie vooraf, tijdens en na afloop van gesprekken met zorgverleners moeten krijgen. Dat geeft meer tijd om informatie te verwerken, emoties te reguleren en met anderen te overleggen. De zorgverlener speelt bij het geven van informatie, of bij het wijzen van de weg naar betrouwbare informatie, een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan websites van patiëntenorganisaties of aan thuisarts.nl.

Keuze-informatie gaat over:

  • De verschillende opties (mogelijkheden); inclusief ‘niets doen’ of ‘alles bij het oude laten’
  • De voor- en nadelen van elke optie

De verschillende opties moeten neutraal aan bod komen: de zorgverlener mag geen voorkeur laten doorschemeren. Wel moeten de opties reëel zijn: niet alles wat de cliënt misschien wenst, is mogelijk of haalbaar. Toch zijn er vaak meer mogelijkheden dan gedacht als de zorgverlener niet zelf haar agenda opstelt, maar dit samen met cliënten doet.

Keuze-instrumenten: sommige zijn bedoeld voor de cliënt, andere helpen de zorgverlener om de gesprekken beter te structureren. Voorbeelden van keuze-instrumenten zijn:

Toch is het niet zo, dat samen beslissen alleen vorm kan krijgen door gebruik van zulke hulpmiddelen. Voor samen beslissen is goede communicatie het allerbelangrijkst. Het is aan te bevelen om bij het bespreken van de opties gebruik te maken van de terugvraagmethode (ook wel terugvertelmethode). Ook kun je cliënten aanraden het gesprek op te nemen zodat ze de informatie kunnen terugluisteren.