Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Vragen over medicatieveiligheid

Weet jij een antwoord op een vraag? Klik op de vraag en help je collega’s verder!
Medicatieveiligheid
Medicatieveiligheid > Hoe beperk je het risico op verkeerde toediening insuline?
View modes: 
User avatar
Guest
Mirjam - 13-9-2017 15:39:31
   
Hoe beperk je het risico op verkeerde toediening insuline?
Thuiszorgsituatie: DMclient gebruikt zowel novoRapid als Lantus. Is er een richtlijn waarin beschreven wordt hoe medicatiefouten voorkomen kunnen worden zodat niet de verkeerde insuline wordt toegediend? Dit is o.i. een reëel risico bij betreffende cliënt: beide pennen liggen bij haar medicijnvoorraad. Door de thuiszorgsituatie is de dubbelcheck met (dementerende) cliënt lastig. Het risico dat zorgverlener de verkeerde pen gebruikt (al zijn de pennen verschillend van kleur) is aanwezig. Zijn er richtlijnen of heeft iemand tips hoe risico op fouten beperkt kan worden? Alvast bedankt
[Mirjam, wijkverpleegkundige, carinova, deventer]

User avatar
Guest
Gerda van Brummelen - 13-9-2017 15:40:38
 
Was this post helpful?   Yes | No
RE:Hoe beperk je het risico op verkeerde toediening insuline?
Wat goed dat je dit potentiele veiligheidsrisico ziet en op zoek gaat naar een oplossing.
Er zijn vanuit de veilige principes afspraken rondom dubbel controle, en dat is ook goed gekeken naar de vraag rondom veiligheid. kijk ook eens naar technologie die kan helpen.
Daarnaast zou ik dit reële risico ook voorleggen aan de voorschrijver(arts) en pleiten voor een systeem wat uitgaat van 1 soort insuline, om op deze wijze fouten te voorkomen.
[Gerda van Brummelen, adviseur V&VN, Utrecht]

Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer