In gesprek met je team
Leren en verbeteren is belangrijk voor veilige zorg voor de cliënt en veilig werken voor de medewerkers, ook als het gaat om medicatieveiligheid.
Veiligheid van zorg vs. leren en verbeteren
Veiligheid van zorg gaat over het combineren van de benodigde kennis en kunde met persoonsgerichtheid. Professionele richtlijnen en normen moet je kennen, en op maat van de cliënt kunnen toepassen. Het gaat om het toepassen van uitgangspunten in de praktijk. Dit doe je door vanuit je professionaliteit goed te observeren en te signaleren, in gesprek te gaan met de cliënt en te kijken naar de omgeving. Om vervolgens op basis daarvan te handelen.
Leren en verbeteren gaat over het bewust zijn (of bewust worden) en signaleren van risico’s en fouten. Door met collega's of het team te praten over de risico’s, knelpunten en fouten, leer je waar die risico’s zitten en hoe die voorkómen, verkleind of acceptabel gemaakt kunnen worden. Kortom, hoe veilige zorg voor de cliënt en veilig werken voor de medewerker kan worden verbeterd. Het gaat om de positieve houding om te blijven leren en de zorg te blijven verbeteren.
In gesprek met het team
Het is dus belangrijk om in gesprek te gaan en te blijven met je team. Onderstaand animatiefilmpje Bedoeling van de Veilige principes laat zien dat het altijd gaat om afwegingen en toepassen in specifiek situaties.
Het bespreken van situaties omtrent medicatieveiligheid kan je doen aan de hand van de volgende vragen:
- Welke situaties kom jij tegen?
- Hoe pak jij het aan?
- Hoe kom je tot keuzes om te doen wat volgens jou in deze situatie goede zorg is voor de cliënt en goed werken voor jou?
- Hoe doen jouw collega's dat?
- Wat kun je hiervan leren van elkaar?
Waar gaat het om bij medicatieveiligheid?
Lees en bekijk de pagina Waar gaat het om bij medicatieveiligheid? samen met je team om het gesprek over medicatieveiligheid aan te gaan.