Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Vragen over medicatieveiligheid

Weet jij een antwoord op een vraag? Klik op de vraag en help je collega’s verder!
Medicatieveiligheid
Medicatieveiligheid > (digitaal) dubbel aftekenen van (risicovolle) medicatie verplicht
View modes: 
User avatar
Guest
Eline Dibbits - 16-6-2020 17:11:29
   
(digitaal) dubbel aftekenen van (risicovolle) medicatie verplicht
We gaan in de thuiszorg binnenkort beginnen met het digitaal aftekenen van medicatie via een app. Ik heb hier een vraag over, omdat ik in het projectteam zit.

Sinds wanneer is het dubbel aftekenen van medicatie verplicht gesteld?
Welke wetgeving (artikel en wetboek) heeft dit opgenomen?
En is het (al) verplicht gesteld dat dit digitaal MOET? zo ja, sinds/vanaf wanneer?

Ik ben dus op zoek naar harde afspraken/ wetgeving/ richtlijnen hierover.
Kunnen jullie mij hierbij helpen?

User avatar
Guest
Antoinette Bolscher - 16-6-2020 20:52:54
 
Was this post helpful?   Yes | No
RE:(digitaal) dubbel aftekenen van (risicovolle) medicatie verplicht
Beste Eline,
Dubbele controle van losse, risicovolle medicatie is niet in een wet geregeld, maar het is een professionele norm: zo doe je je werk goed. Het gaat niet zozeer om het dubbel aftekenen, maar het gaat om het dubbel controleren van losse (= niet in een medicatiezakje voorverpakte medicatie, zoals baxterrol) risicovolle medicatie bij het toedienen. Het gaat om medicatie die risicovol is voor de cliënt om te krijgen en dus ook risicovol voor de medewerker om toe te dienen. Daarom is het belangrijk om dat risico in te perken; dat doe je door de medicatie dubbel te controleren voordat je het toedient. Om vast te leggen dat je dubbel hebt gecontroleerd, teken je ook dubbel af. Het dubbel controleren van lose, risicovolle medicatie is voor de sector verpleging, verzorging en thuiszorg sinds 2012 vastgelegd in de Veilige principes in de medicatieketen.
Er is een landelijke lijst waarop beschreven staat welke losse medicatie risicovol is. Zie voor meer informatie:
https://www.zorgvoorbeter.nl/medicatieveiligheid/dubbele-controle

Zie ook de PDF van de Veilige principes (te vinden op deze pagina), bij de medewerker, stap 5 (zie het filmpje op deze pagina om te zoeken in de pdf van de Veilige principes):
https://www.zorgvoorbeter.nl/medicatieveiligheid/richtlijnen-veilige-principes

Het digitaal uitwisselen van medicatiegegevens en daarmee ook het werken met een digitale toedienlijst en digitaal aftekenen, is onderdeel van de Richtlijn overdracht medicatiegegevens. Die Richtlijn is een herziening van een eerdere versie uit 2008; de nieuwe richtlijn is begin dit jaar in het Kwaliteitsregister opgenomen en er wordt nu gewerkt aan de implementatie in heel Nederland. Dat zal enkele jaren vergen; in enkele regio's is men hier al ver mee, in andere nog niet. De bedoeling is (o.a.) dat met de digitale uitwisseling ook toedieners in de thuiszorg en verpleeghuizen altijd direct beschikken over een actuele toedienlijst.
Zie voor meer informatie:
https://www.zorgvoorbeter.nl/nieuws/richtlijn-overdracht-medicatiegegevens-herzien
Antoinette Bolscher
Expert medicatieveiligheid ZorgvoorBeter/ActiZ

Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer