Naar hoofdinhoud Naar footer

Zorg en dwangHoe voorkom je verzet?

Onvrijwillige zorg is de zorg waarmee de cliënt of zijn vertegenwoordiger niet instemt en zorg waarmee de vertegenwoordiger heeft ingestemd, maar waartegen de cliënt zich verzet. Hoe herken je verzet?

Er is sprake van verzet als: 

  • Iemand met woorden, gebaren en/of door gedragsverandering aangeeft dat hij niet tevreden is met de situatie waarin hij terecht is gekomen. 
  • Iemand weg wil bij een tafel, maar dit niet lukt. 
  • Iemand graag door een deur zou willen, die op slot zit.  

Het gaat er vooral om dat je ziet dat een cliënt anders reageert dan dat je gewend bent. Dit is voor cliënten vaak de enige manier om duidelijk te maken dat ze het ergens niet mee eens zijn.  

Verzet zonder woorden 

Cliënten met dementie uiten verzet vaak zonder woorden, door bijvoorbeeld: 

  • te laten zien dat ze pijn hebben,  
  • jammeren of kreunen 
  • aanspannen van spieren of verkramping 
  • slaan, schoppen of wegduwen 
  • passief gedrag 

Het kan dus zijn dat de cliënt juist heel stil en afwachtend wordt. Je schat dit misschien in als apathie, maar dit hoeft zeker niet zo te zijn. Het is net zo goed een belangrijk signaal en wordt niet altijd herkend als verzet.  

Na het herkennen van signalen van verzet 

Als zorgmedewerker kun je pas goed reageren op uitingen van verzet als je weet en begrijpt waar het verzet vandaan komt. Leg bovenstaande signalen vast en bespreek ze met de cliënt, familie van de cliënt, collega's en personen uit andere disciplines.