Naar hoofdinhoud Naar footer

Zorg en dwangHoe werkt de klachtenregeling Wet zorg en dwang?

Laatst bijgewerkt op: 12-09-2024

In de Wet zorg en dwang (Wzd) staat dat een onafhankelijke klachtencommissie klachten van cliënten, vertegenwoordigers of nabestaanden moet beoordelen. Die klachten kunnen gaan over beslissingen over gedwongen zorg en over verplichtingen die zijn opgenomen in de Wzd en die zorgaanbieders moeten nakomen. De taak van de klachtencommissie Wzd is om vanuit een onafhankelijke positie een beslissing te nemen over de klacht. Hoe werkt dat precies? Wat zijn de voordelen? En wat voor soort klachten pakt de onafhankelijke klachtencommissie Wzd op?

Hoe wordt een onafhankelijke klachtencommissie ingesteld? 

Zorgaanbieders zijn verplicht zich aan te sluiten bij een goed werkende onafhankelijke klachtencommissie. Een klachtencommissie moet worden ingesteld door een representatieve organisatie van cliënten en een representatieve organisatie van zorgaanbieders. De klachtencommissie Wzd bestaat uit een oneven aantal van ten minste drie leden. Deze leden zijn niet werkzaam bij of voor de zorgaanbieder waar de klachtencommissie optreedt.  

De klachtencommissie Wzd kan zowel landelijk als op decentraal niveau worden ingericht. Voor een klachtencommissie op decentraal niveau gelden een aantal belangrijke voorwaarden: 

  1. De cliëntenraad moet ingestemd hebben met een klachtencommissie op decentraal niveau. 
  2. Er moet op lokaal/regionaal niveau een cliëntenorganisatie zijn die als representatieve cliëntenorganisatie kan optreden. Zorgaanbieders moeten dit zelf regelen.

Wat zijn de voordelen van een onafhankelijke klachtencommissie Wzd? 

  • De klachtencommissie is onafhankelijk van de zorgaanbieder en heeft expertise op het terrein van de Wzd;
  • De cliënt en/of vertegenwoordiger kan zelf rechtstreeks klachten indienen. De cliënt en/of vertegenwoordiger kan zich hierbij laten bijstaan door een cliëntenvertrouwenspersoon Wzd; 
  • De klachtencommissie oordeelt binnen 14 dagen en doet een uitspraak over klachten én kan de klager een schadevergoeding toekennen;  
  • De klacht kan zowel door de klager als door de zorgaanbieder en degene op wiens beslissing de klacht betrekking heeft, worden voorgelegd aan de rechtbank. Van uitspraken van de rechtbank over deze klachten kan in cassatie worden gegaan. Dan wordt de Hoge Raad gevraagd een oordeel te geven over de klacht. 

Welke klachten pakt een onafhankelijke klachtencommissie Wzd op? 

Denk hierbij onder anderen aan: 

  • Klachten over de beoordeling van de wilsbekwaamheid van een cliënt
  • Klachten over beslissingen van de Wzd-functionaris 
  • Klachten over het besluit om onvrijwillige zorg in het zorgplan op te nemen 

Zorgaanbieders moeten naast een onafhankelijke klachtencommissie Wzd ook een klachtenregeling hebben volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Lees meer over de Wkkgz op de website van rijksoverheid.

Meer informatie

Lees meer informatie over de klachtenregeling Wzd op www.dwangindezorg.nl.

Tools over klachtenregeling Wet zorg en dwang

Er zijn geen kennisproducten.

Praktijkvoorbeelden van klachtenregeling Wet zorg en dwang

Er zijn geen verhalen.

Tips over klachtenregeling Wet zorg en dwang

Er zijn geen tips.

Agenda

Er zijn geen agenda-items gevonden