Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Medicatieveiligheid

Waar gaat het om bij medicatieveiligheid?

Het werken met medicijnen is foutgevoelig en risicovol. Kern bij medicatieveiligheid is dat je jezelf steeds afvraagt: a) wat is waarom veilig, en b) wie is waarvoor verantwoordelijk. De Veilige Principes zijn hierbij een belangrijke leidraad.

Wees als zorgmedewerker altijd alert en voorkom fouten door:

Bewust zijn van risico’s

Wees je bewust van risico’s bij het werken met medicatie. Alleen dan kun je risico’s zoveel mogelijk voorkómen of beperken. Zo draag je bij aan veilige zorg en aan veilig werken! Wees je als zorgmedewerker bewust van veel voorkomende oorzaken van medicatiefouten

Terug naar boven

Weten wat in principe veilig is

In de Veilige principes is beschreven wat in principe veilig is in het werken met medicatie. Die principes zijn professionele normen: in een professionele, goede uitoefening van je vak is dát je uitgangspunt voor veilige zorg en veilig werken. Achter al die principes zit een ‘waarom’, en daar draait het om! Want als je weet waarom iets veilig is, dan kun je ook in situaties waarin je twijfelt hoe te handelen, beter nagaan wat in déze situatie veilige zorg voor de cliënt en veilig werken voor jezelf is.

https://vimeo.com/191962526

Medicatieveiligheid is iets anders dan standaard toepassen van regels. Dit animatiefilmpje (1,5 min.) van het Platform Medicatieveiligheid laat zien dat principes vragen om een afweging bij professionals in de medicatieketen: wat is nú veilig om te doen?

Terug naar boven

Weten wie waarvoor verantwoordelijk is

In het medicatieproces is ieder, vanuit de eigen taak en bevoegdheid, verantwoordelijk voor zijn eigen deel: de cliënt, arts, apotheker, zorgmedewerker, zorgorganisatie. Wie waarvoor verantwoordelijk is, is beschreven in de Veilige principes. Soms komt een probleem pas ergens anders in de medicatieketen naar voren. Belangrijk is:

  • Doe geen dingen die niet bij jouw taken, verantwoordelijkheid en bevoegdheid horen.
  • Signaleer als zich zoiets voordoet, en bespreek dit met die ander of met je leidinggevende.

Voorbeeld:

Stel: Er is geen toedienlijst bij de cliënt die hulp nodig heeft bij de medicatie. Dit is een probleem voor de zorgmedewerker: je hebt nu niet de juiste informatie wat je moet geven en je kunt niet aftekenen. Het is de verantwoordelijkheid van de apotheek om een toedienlijst te leveren. Signaleer dit probleem en bespreek dit met de apotheek of met je leidinggevende, zodat de organisatie dit kan bespreken met de apotheek. Op die manier kan het probleem worden opgelost door degene die er voor verantwoordelijk voor is.

https://vimeo.com/191962548

Dit animatiefilmpje (2 min.) van het Platform Medicatieveiligheid laat zien wie wat moet doen in de samenwerking.

Terug naar boven

Signaleren van problemen in het medicatieproces

Op alle momenten in het medicatieproces – van voorschrijven tot en met toedienen, kunnen zich problemen voordoen. Iedereen in het proces heeft een verantwoordelijkheid om problemen te signaleren en deze te bespreken met die ander of met een leidinggevende die het dan kan oppakken. Lees meer: Signaleren van (bijna) medicatiefouten

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Antoinette Bolscher

mail | meer info

a.bolscher@actiz.nl

Lees meer

NieuwsMedicatieveiligheid

Meer nieuws

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven