Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Palliatieve Zorg

Casemanagement bij palliatieve zorg

De cliënt heeft meerdere en verschillende zorgvragen en hij krijgt met verschillende instanties, professionals of organisaties te maken. Cliënten en naasten hebben behoefte aan één vast aanspreekpunt.

Bij casemanagement krijgt een cliënt één contactpersoon toegewezen die het aanspreekpunt is voor de cliënt en naasten. Diegene die casemanagement uitvoert ondersteunt de cliënt en naasten in de palliatieve fase door het organiseren van een samenhangend hulppakket voor de cliënt en naasten. Hiermee wordt het integrale, en multidisciplinaire karakter van de zorg in de palliatieve fase gewaarborgd.

Het is nog onduidelijk of casemanagement palliatieve zorg binnen Nederland een positief effect heeft op bijvoorbeeld de tevredenheid van cliënten met zorg, op advance care planning door cliënten en het voorkomen van crisisopnamen. Hier wordt in het kader van het ZonMw programma Palliatieve Zorg op dit moment onderzoek naar gedaan.

Meer over het onderzoek Evaluatie van casemanagement in de palliatieve zorg in Nederland: naar ontwikkeling van best practice op de website van ZonMw.

Meer informatie over casemanagement staat in de publicatie Casemanagement. Op weg naar passende zorg en ondersteuning dichtbij (pdf)

Handreiking casemanagers palliatieve zorg

In de handreiking staan aanbevelingen gebaseerd op de uitkomsten van het CaPalCa onderzoek naar casemanagers in de eerstelijns palliatieve zorg. Download de handreiking (pdf) en de bijlagen (pdf) van het Expertisecentrum Palliatieve Zorg VUmc.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]