Naar hoofdinhoud Naar footer

Handhygiëne: waarom doe je het niet altijd (goed)?

Hoe belangrijk handhygiëne ook is, het lukt niet altijd om op het juiste moment je handen te wassen of desinfecteren. Dit zijn vier barrières voor handhygiëne: het ontbreken van faciliteiten, vergeten, bewust gedrag en de telefoon. Hoe neem je zo’n barrière weg?

Een goede handhygiëne kan niet bestaan zonder de juiste faciliteiten. Dispensers voor alcohol, zeep en papieren handdoeken op de juiste plekken zijn belangrijke voorwaarden. Aan een alcoholdispenser of wastafel op de gang heb je vrij weinig als je in de kamer van een bewoner je handen moet reinigen of desinfecteren. Daarnaast moet je goede afspraken maken over het vullen van de dispensers. Doordeweeks tijdens kantooruren gaat dit vaak wel goed, maar binnen veel organisaties worden ze in de avonduren of in het weekend niet bijgevuld.

Handalcohol

Natuurlijk is het belangrijk dat de organisatie zorgt dat de randvoorwaarden voor hygiënisch werken op orde zijn. Gelukkig is er ook een snelle oplossing in de vorm van een klein flesje handalcohol. Zo’n klein flesje kun je gemakkelijk bij je dragen.

Vergeten

Vergeten is menselijk, maar met het oog op de veiligheid van jezelf en de bewoners kun je handhygiëne beter niet te vaak vergeten. Blijf daarom met elkaar praten over hygiënisch werken. Misschien kan het thema handhygiëne regelmatig terugkomen in een teamvergadering, tijdens het begin van de dienst of in een nieuwsbrief. Probeer elkaar aan te spreken als je ziet dat een collega het niet ‘goed’ doet.

Bewust gedrag

Soms is de keuze om je handen niet te wassen of desinfecteren ook heel bewust. ‘Het kost teveel tijd, het is niet huiselijk, ik krijg er droge handen van en het doet pijn’ zijn veel genoemde argumenten. En dat terwijl je tijdens een dienst van 8 uur gemiddeld maar 15 minuten bezig bent met handhygiëne.

Praten met bewoners

Terwijl je je handen desinfecteert, kun je bijvoorbeeld ook even praten met de bewoner. Of je legt hem uit waarom je je handen reinigt: je wilt hem niet ziek maken met alle bacteriën die je mogelijk op je handen hebt.

De telefoon gaat

Een rinkelende telefoon vormt vaak een probleem. Volgens de richtlijn moet je altijd handhygiëne toepassen voordat je de telefoon opneemt, maar in de praktijk is dit niet altijd haalbaar. Het is dus vooral heel belangrijk om goed over het gebruik na te denken. Geef je telefoon bijvoorbeeld aan een collega als je lang bezig zal zijn. Vergeet ook zeker niet om het apparaat schoon te maken.

Over telefoongebruik kun je met elkaar ook duidelijke afspraken maken. Denk hierbij aan het onderscheid tussen een noodoproep en minder belangrijke telefoontjes, richtlijnen voor het schoonmaken van de apparaten en de momenten waarop familie belt. Op Zorg voor Beter geven we tips voor hygiënisch telefoongebruik.

Aan de slag

Lees hoe je samen met je team aan de slag kan met het verbeteren van de handhygiëne.

  • Ga aan de slag met alle tools van HANDSOME

Deze informatie is afkomstig van het project HANDSOME, verbeteren van handhygiëne in verpleeghuizen. De GGD Rotterdam-Rijnmond voert het onderzoek uit, samen met het Erasmus MC, afdeling maatschappelijke gezondheidszorg. Het onderzoek wordt mogelijk gemaakt door ZonMw.