Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Welbevinden en levensvragen

Kwaliteitsstandaard omgaan met levensvragen

De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is in december 2015 toegelaten tot het Register van Zorginstituut Nederland (ZiN). Dit betekent dat goede kwaliteit van omgaan met levensvragen integraal onderdeel is geworden van goede kwaliteit van (ouderen)zorg. Er is ook een cliëntenversie beschikbaar.

https://vimeo.com/157284732

Dit filmpje (4 min.) illustreert helder wat de Kwaliteitsstandaard Levensvragen betekent. Het gaat in op het omgaan met levensvragen in de dagelijkse zorg.

Wat is ‘goede zorg’?

Een schoon bed, op tijd medicijnen krijgen, hulp bij het aankleden. Dit hoort allemaal bij ‘goede zorg’. Toch vinden de meeste ouderen dit niet het belangrijkste. Zij willen vooral het gevoel hebben dat medewerkers oog en oor hebben voor hoe het écht met hen gaat. Dat medewerkers weten wat belangrijk voor hen is en wat voor hen de dag de moeite waard maakt. De plaatsing van de Kwaliteitsstandaard in het Register onderschrijft dat.

Kwaliteitsstandaard Levensvragen

kwaliteitsstandaard levensvragen ouderenDe Kwaliteitsstandaard Levensvragen is een algemene standaard bedoeld voor ouderen met een zorgindicatie, ongeacht welke aandoening, beperking of ziekte ze hebben. De standaard overstijgt daarmee de ziekte-specifieke standaarden.

Het doel van de Kwaliteitsstandaard Levensvragen is om zorgorganisaties en medewerkers in de verpleging, verzorging en zorg thuis te motiveren om levensvragen van ouderen te zien als onmisbaar onderdeel van goede en liefdevolle zorg. Meer daarover staat toegelicht in een folder. Er is ook een verkorte versie en een flyer voor cliënten, cliëntenraden en andere betrokkenen om hen te helpen in hun gesprekken met zorgmedewerkers en bestuurders van zorgorganisaties.

Download de kwaliteitsstandaard

‘Aandacht voor levensvragen is onderdeel van de zorg’

Christien Begemann, namens het : ‘Het begint bij persoonlijke aandacht voor de cliënt tijdens de zorg. Aandacht voor levensvragen moet geïntegreerd zijn in de dagelijkse zorg. Als zorgmedewerkers écht belangstelling hebben voor wat iemand bezig houdt, dan komt vaak het gesprek over wat iemand belangrijk vindt in z’n leven, en dus zingeving, vanzelf op gang.’

Wat levert goed omgaan met levensvragen op?

Goed omgaan met levensvragen levert veel op.

  • Voor de cliënt: De oudere voelt zich gezien en gehoord. Hij kan terug- en vooruitkijken naar het eigen leven en voelt zich van betekenis.
  • Voor de medewerker: Mensen kiezen voor werken in de zorg omdat ze contact met anderen belangrijk vinden en van betekenis willen zijn. Aandacht voor levensvragen van hun cliënt geeft ze veel voldoening. Dat vergroot hun werkplezier en vermindert het ziekteverzuim.
  • Voor de organisatie: Tevreden cliënten en medewerkers is een belangrijke opbrengst. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat gesprekken over levensvragen met zelfstandig wonende ouderen het beroep op de (huisartsen)zorg vermindert en de zorgkosten omlaag brengt.

Werkprogramma Liefdevolle zorg

Met het werkprogramma 'Liefdevolle zorg' gaat een organisatie op basis van de nieuwe Kwaliteitsstandaard Levensvragen in een traject op maat aan de slag met zingeving en levensvragen van ouderen. Lees meer over het werkprogramma Liefdevolle Zorg op de website van Vilans.

E-learning: goed omgaan met levensvragen

Goed omgaan met levensvragen en zingeving is lang niet altijd gemakkelijk. Hoe gaat u het gesprek aan met cliënten en medewerkers? Doorloop deze korte e-learning met praktijksituaties door op de afbeelding te klikken.

levensvragen in organisaties

Video: Het belang van de Kwaliteitsstandaard Levensvragen

https://vimeo.com/149154958

Dit korte filmpje (3 min.) uit 2015 gaat over de relevantie van de Kwaliteitsstandaard Levensvragen, Het is een oproep aan zorgbestuurders om durf te tonen in deze transitietijd en aandacht voor levensvragen in de organisatie te realiseren als onderdeel van goede zorg.

Lees meer


Tot standkoming van de Kwaliteitsstandaard Levensvragen

Ontwikkeld in samenwerking

De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is op verzoek van Zorginstituut Nederland ontwikkeld door het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen in samenwerking met relevante partijen in het veld, waaronder vier ouderenzorgorganisaties en de Universiteit voor Humanistiek. De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is ontwikkeld door Vilans; LOC Zeggenschap in zorg en Vilans ontwikkelden de verkorte versie en de flyer.

Onderzoeken en publicaties

Om de Kwaliteitsstandaard Levensvragen te kunnen ontwikkelen, zijn in twee fasen onderzoeken uitgevoerd / publicaties geschreven:

Fase 1

Fase 2

Overige publicaties

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Rinske Boomstra

mail | meer info

r.boomstra@vilans.nl

Lees meer

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Trainingswinkel

Volg een training over aandacht voor welbevinden, zingeving en levensvragen van Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen.
Trainingswinkel op website Reliëf