https://vimeo.com/157284732
Deze video (4 min.) illustreert helder wat de Kwaliteitsstandaard Levensvragen betekent. Het gaat in op het omgaan met levensvragen in de dagelijkse zorg.
Wat is ‘goede zorg’?
Een schoon bed, op tijd medicijnen krijgen, hulp bij het aankleden. Dit hoort allemaal bij ‘goede zorg’. Toch vinden de meeste ouderen dit niet het belangrijkste. Zij willen vooral het gevoel hebben dat medewerkers oog en oor hebben voor hoe het écht met hen gaat. Dat medewerkers weten wat belangrijk voor hen is en wat voor hen de dag de moeite waard maakt. De Kwaliteitsstandaard Levensvragen, onderdeel van het Register van Zorginstituut Nederland, onderschrijft dat.
Kwaliteitsstandaard Levensvragen
De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is een algemene standaard bedoeld voor ouderen met een zorgindicatie, ongeacht welke aandoening, beperking of ziekte ze hebben. De standaard overstijgt daarmee de ziektespecifieke standaarden.
Het doel van de Kwaliteitsstandaard Levensvragen is om zorgorganisaties en medewerkers in de verpleging, verzorging en zorg thuis te motiveren om levensvragen van ouderen te zien als onmisbaar onderdeel van goede en liefdevolle zorg. Meer daarover lees je in een folder. Er is ook een verkorte versie en een flyer voor cliënten, cliëntenraden en andere betrokkenen om hen te helpen in hun gesprekken met zorgmedewerkers en bestuurders van zorgorganisaties.
Download de kwaliteitsstandaard
‘Aandacht voor levensvragen is onderdeel van de zorg’
Christien Begemann, namens het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen: ‘Het begint bij persoonlijke aandacht voor de cliënt tijdens de zorg. Aandacht voor levensvragen moet geïntegreerd zijn in de dagelijkse zorg. Als zorgmedewerkers écht belangstelling hebben voor wat iemand bezighoudt, dan komt vaak het gesprek over wat iemand belangrijk vindt in z’n leven, en dus zingeving, vanzelf op gang.’
Opbrengsten van goed omgaan met levensvragen
Goed omgaan met levensvragen levert veel op.
- Voor de cliënt: de oudere voelt zich gezien en gehoord. Hij kan terug- en vooruitkijken naar het eigen leven en voelt zich van betekenis.
- Voor de medewerker: mensen kiezen voor werken in de zorg omdat ze contact met anderen belangrijk vinden en van betekenis willen zijn. Aandacht voor de levensvragen van hun cliënt geeft ze veel voldoening. Dat vergroot hun werkplezier en vermindert het ziekteverzuim.
- Voor de organisatie: tevreden cliënten en medewerkers is een belangrijke opbrengst. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat gesprekken over levensvragen met zelfstandig wonende ouderen het beroep op de (huisartsen)zorg vermindert en de zorgkosten omlaag brengt.
E-learning: goed omgaan met levensvragen
Goed omgaan met levensvragen en zingeving is lang niet altijd gemakkelijk. Hoe ga je het gesprek aan met cliënten en medewerkers? Doorloop deze korte e-learning met praktijksituaties door op de afbeelding te klikken.

Video: Het belang van de Kwaliteitsstandaard Levensvragen
https://vimeo.com/149154958
Deze video (3 min.) gaat over de relevantie van de Kwaliteitsstandaard Levensvragen, Het is een oproep aan zorgbestuurders om durf te tonen en aandacht voor levensvragen in de organisatie te realiseren als onderdeel van goede zorg.
Totstandkoming van de Kwaliteitsstandaard Levensvragen
Ontwikkeld in samenwerking
De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is op verzoek van Zorginstituut Nederland ontwikkeld door het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen samen met relevante partijen in het veld, waaronder vier ouderenzorgorganisaties en de Universiteit voor Humanistiek. De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is ontwikkeld door Vilans. LOC Zeggenschap in zorg en Vilans ontwikkelden de verkorte versie en de flyer.
Onderzoeken en publicaties
Om de Kwaliteitsstandaard Levensvragen te kunnen ontwikkelen, zijn in twee fasen onderzoeken uitgevoerd en publicaties geschreven:
Fase 1
Fase 2
Overige publicaties