Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn
Dementie

Praktijkvoorbeelden onbegrepen gedrag

Hoe gaan zorgverleners om met onbegrepen gedrag van hun cliënt? Welke methode gebruikten zij en wat leverde het op? Lees hieronder de praktijkverhalen.

Praktijkverhaal: Moreel Beraad bij Marga Klompé

Moreel BeraadZorgorganisatie Marga Klompé werkt sinds een jaar met de methodiek Moreel Beraad. Deze methodiek wordt toegepast als een medewerker een moreel dilemma ervaart bijvoorbeeld bij agressie of seksualiteit op de werkvloer. Peter Stevens (regiomanager Oost Gelre) en gespreksleiders Moreel Beraad Trudy Schutter en Henri Knol vertellen over hun ervaringen. 'Het gaat om leren en ontwikkelen met elkaar'. Lees het volledige praktijkverhaal over Marga Klompé 

Zonnehuis Amstelveen: wat is nu goede zorg?

Veel zorgorganisaties gebruiken een methodiek om onbegrepen gedrag aan te pakken en te analyseren. Zonnehuis Amstelveel maakt gebruik van een eigen interventie gebaseerd op het bio-psychosociale model in combinatie met de methodiek Moreel Beraad. Manager en GZ-psycholoog Hans van Willenswaard en coördinerend EVV'er Floor Heida vertellen over hun ervaringen. 'Uiteindelijk gaat het om de keuze maken voor goede zorg voor de cliënt.' Lees hun verhaal 

Meten welbevinden bij woonzorgcentrum Raffy 

Woonzorgcentrum Raffy in Breda wilde de ervaren kwaliteit van leven van hun bewoners verbeteren. Zij vroegen zich af: hoe weet je nu of bewoners ook echt verbetering ervaren? Sommige bewoners kun je interviewen of vragenlijsten laten invullen. Op een psychogeriatrische wooneenheid wordt dat moeilijker. Door de inzet van Dementia Care Mapping (DCM) bleek dat toch mogelijk en verbeterde het welbevinden van de bewoners significant. Lees het praktijkvoorbeeld van woonzorgcentrum Raffy

Dementia Care Mapping bij Woonzorgcentrum Raffy

Meer werkplezier bij Amstelring door STA OP!

Bij zorgorganisatie Amstelring krijgen medewerkers een STA OP!-training met het hele multidisciplinaire team.  Omganskundige Sandra Blommestein: 'In de training leer je alle stappen van de interventie en die pas je tussen de trainingsbijeenkomsten meteen toe bij een cliënt. Je gaat direct concreet aan de slag. Zorgmedewerkers worden er blij van als ze zien hoeveel verschil een andere benaderingswijze kan uitmaken voor een bewoner. Dat levert meer werkplezier op en minder ziekteverzuim. Ook de communicatie in het team is veranderd, er worden meer successen gedeeld.' Lees het verhaal van Amstelring

Reageer op deze pagina

Wil je reageren op Zorg voor Beter? Lees dan eerst de spelregels door.