Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Goed in gesprek

Lastige gesprekken

Niet alle gesprekken lopen lekker, vaak omdat er emoties of weerstand meespelen. Dat kan spontaan gebeuren, maar ook bij een gepland gesprek. Je kunt dan opzien tegen zo’n gesprek. Een gesprek met een overbezorgde emotionele dochter, met die collega die ‘alles beter weet’ of met die norse cliënt die niets wil. Je weet dan al dat het een ‘lastig’ gesprek wordt en dat je goed moet opletten om professioneel te blijven reageren. Dat betekent dat je ook bij lastige gesprekken de regie hebt en houdt. 

Poster_Laat_Oma_ThuisBeter afstemmen

Beter ‘afstemmen’ op de ander, leidt ook tot betere communicatie. Een goede basishouding bij ‘lastige gesprekken’ is je op te stellen als een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Ook bij lastige gesprekken gebruik je LSD, laat je OMA thuis en neem je ANNA mee (zie )

Lastige gesprekken hebben vaak te maken met:

Tips: houd de regie

Hieronder staan suggesties om regie te hebben over een lastig gesprek.

  • Zorg voor een ontspannen sfeer. Wees vriendelijk, glimlach en maak een - gepaste - grappige opmerking.
  • Geef al je aandacht aan de ander. Zorg voor een rustige omgeving, waarbij je niet gestoord wordt. 
  • Bespreek iemands gedrag, niet zijn houding of eigenaardigheden. Beschrijf alleen concrete waarnemingen. Zie ook .
  • Geef rustig en duidelijk aan hoe jij de situatie beleeft, wat je voelt en wat je wilt. 
  • Vraag hoe de ander de situatie beleeft, wat hij voelt en wat hij wil. 
  • Probeer zowel negatieve als positieve opmerkingen te maken. 
  • Toon begrip voor de situatie van de ander en voor zijn argumenten of opvattingen.
  • Vermijd de woord ‘nee’ en ‘nooit’. Denk ‘ja, maar…’. Bedenk samen een oplossing en accepteer die.
  • Als de ander zichzelf herhaalt, heeft hij het gevoel dat je hem niet begrijpt. Laat merken dat je hem wel begrepen hebt: ‘Ik begrijp dat…’, ‘Als ik het goed hoor…’ 
  • Herhaal in je eigen woorden wat de ander jou verteld heeft. Geef hem de gelegenheid misverstanden weg te nemen. 
  • Gebruik ik-boodschappen. De ander voelt zich dan minder aangevallen. Het nodigt de ander uit om begrip voor jouw kant van de zaak op te brengen. Jij-boodschappen lokken tegenargumenten en discussie uit.

Lees meer

Meer informatie in de Brochure Goed in gesprek (pdf)

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Henry Mostert

mail | meer info

h.mostert@vilans.nl

Lees meer

NieuwsGoed in gesprek

Meer nieuws

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven