Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Doelgericht communiceren

Laatst bijgewerkt op: 08-07-2024

In de zorg heb je veel gesprekken. Deze gesprekken hebben altijd een doel. Je wilt iets bereiken, bewust of onbewust. Op deze pagina geven we een aantal tips om doelgericht te communiceren.

Tips voor doelgericht communiceren

1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Heb je binnenkort een gesprek met een cliënt of collega? Dan wil je dit gesprek doelgericht aangaan. Hiervoor is het belangrijk van te voren na te denken over een aantal zaken. Stel jezelf hierbij vragen en zoek de antwoorden. Je kunt ook een collega  of je leidinggevende raadplegen. Bereid het gesprek goed voor.

2. Een doelgericht gesprek is een goed gesprek voeren

Denk aan:

  • Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen  
  • Laat OMA thuis: stel Oordelen, Meningen en Aannamen uit 
  • Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit (zomaar) Aannemen 
  • Smeer NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander 
  • Wees een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig

Zie ook de pagina Hoe voer je een goed gesprek.

3. Houd de emoties onder controle

Om professioneel te communiceren is het belangrijk dat je beseft wat er tijdens de reis door je hoofd gebeurt. En wat je daarvan laat zien in je boodschap voor de ander. Als je niet verrast wordt door je gedachten en gevoelens, kun je rustig nadenken en bewust bepalen hoe je reageert. Je hebt het gesprek dan ‘in de hand’ en communiceert professioneel. Zie ook Het proces van communiceren.

Je emoties reguleren is niet altijd makkelijk, maar je kunt het wel proberen. Een goede voorbereiding op het gesprek helpt daarbij. Als je té veel door je emoties wordt overvallen of als je ‘over de rooie’ gaat, kun je beter stoppen. Zeg dat je te geëmotioneerd bent, ga even weg en haal hulp. Zo blijf je professioneel. Als anderen emotioneel reageren, blijf dan zelf rustig en geef hen de tijd om te kalmeren.

Meer weten?