Naar hoofdinhoud Naar footer

Smart glass nieuw in Kennisbank Digitale Zorg

Gepubliceerd op: 03-10-2022

Een smart glass, ook wel ‘expertisebril’ genoemd, is een bril met ingebouwde microfoon en camera. Met de toepassing kijkt een deskundige op afstand live mee met een zorgverlener en geeft feedback via audio of met aantekeningen op live beeldmateriaal. Deze technologie is de nieuwste toevoeging aan de steeds groeiende Kennisbank Digitale Zorg van kennisorganisatie Vilans.

Dankzij de bril kunnen de handen vrij zijn tijdens het zorgmoment. Verzorgenden of verpleegkundigen in opleiding of training kunnen ook meekijken voor leerdoeleinden. In sommige gevallen kan er ook nog informatie, zoals informatie over de client, hulpmiddelen of vitale functies, op de brillenglazen getoond worden (augmented reality). De inzet van de smart glass betekent een nieuwe manier van werken, hetgeen aandacht vraagt: afspraken over locatie van de bril, wie de bril oplaadt, afspraken maken met deskundigen voor het meekijken alsook het borgen in nieuwe werkprocessen. In de Kennisbank Digitale Zorg leest u wat de harde en zachte kosten en baten zijn van deze technologie. 

Kennisbank Digitale Zorg

De Kennisbank Digitale Zorg is een centraal punt voor het delen en ophalen van kennis over digitale zorg. De Kennisbank levert een infrastructuur voor het delen van kennis over (best) practices, ervaringen met pilots (lessons learned), de opzet van pilots, informatie over waardebepaling uit onderzoek en financieringsmogelijkheden.

Binnen de Kennisbank werken verschillende organisaties samen, waaronder Vilans, Alzheimer Nederland, ActiZ, ZN, WDTM, VitaValley, ZonMw, VWS, Hulpmiddelenwijzer.nl, Hogeschool Utrecht, HU Lectoraat Technologie voor Zorginnovaties en Meiland Training & Consult, met als doel om hun ervaringen te delen en te komen tot een eenheid in de methodiek in taal en onderzoek. 

De Kennisbank Digitale Zorg deelt onafhankelijke informatie over verschillende typen zorgtechnologie, de harde en zachte kosten en baten en bij wie deze terechtkomen. Welke toepassingen dragen bij aan het cliëntwelzijn, het werkgeluk van de medewerker en het verlichten van de werkdruk? Binnen welke context zijn deze toepassingen waardevol?

Deel deze pagina via:

Contactpersoon