Naar hoofdinhoud Naar footer

Motiverende gespreksvoering

Hoe motiveer je een cliënt die meer kan dan hij of zij wil? Dat is een hele kunst. Bij motiverende gespreksvoering probeer je te bereiken dat een cliënt intrinsiek gemotiveerd wordt tot verandering. Daarbij is het op de eerste plaats nodig dat de cliënt gaat twijfelen over zijn huidige gedrag. Bijvoorbeeld: zou ik niet gezonder moeten eten?Pas daarna kun je ander gedrag activeren, richting geven en werken aan het volhouden.

Motivatie is afhankelijk van drie componenten:

  • Willen: het belang van verandering inzien.
  • Kunnen: het hebben van vertrouwen in verandering.
  • Klaar zijn: het stellen van prioriteiten.

Motiverende gespreksvoering staat of valt met goede gesprekstechnieken.

Vier principes

Er zijn vier principes van ‘motiverende gespreksvoering’:

  1. Wees empathisch: het gaat om daadwerkelijk inleven in de cliënt en niet doen alsof.
  2. Ontwikkelen van discrepantie: richt je op het verschil (vanuit het perspectief van de cliënt) tussen het huidige en toekomstige gedrag. ‘Hoe ben of doe ik nu en hoe wil ik doen of zijn?’
  3. Meeveren met weerstand: vermijd discussie of argumentatie. Veer mee met de weerstand en zie dit als een kans.
  4. Ondersteunen van eigen effectiviteit: het gaat er hierbij om dat je het geloof in eigen kunnen ondersteunt en versterkt. Eigen effectiviteit is een directe voorspeller van gedragsverandering.

Bekijk voor meer informatie de publicatie 'Motiverende gesprekstechnieken' (pdf, zie Downloads).

Downloads

Praktijkvoorbeelden van motiverende gespreksvoering

Agenda

Er zijn geen agenda-items gevonden