Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Verbeteren doe je zo

Signaleren: wat kan beter?

Een voorwaarde om te verbeteren is dat je open staat voor verandering. Kun je goed luisteren? Ben je nieuwsgierig hoe je nieuwe kennis in praktijk brengt? Zie je het als een uitdaging om lastige zorgvragen van cliënten op te lossen?

Hoe weet je als zorgverlener of de cliënt tevreden is en of je goede zorg geeft? Het is belangrijk om dit voor jezelf uit te zoeken. Dit is namelijk het startpunt om jezelf en je werk te verbeteren. Dit kom je te weten via cliënten en via collega’s.

Is de cliënt tevreden?

Er achter komen hoe je je werk doet en of de cliënt tevreden is, kan via de cliënt. Dit doe je door:

  • Contact maken (zie onderstaande video). 
  • Observeren. Hoe reageert de cliënt op jou en hoe je zorg verleent? Je observeert hoe de cliënt zich gedraagt of wat er bij de cliënt gebeurt wanneer jij je zorg verleent. 
  • Open en gesloten vragen stellen. 
  • Luisteren. Door goed te luisteren kom je erachter wat de cliënt vindt van de zorg die je levert. Dit kan je doen door belangstelling te tonen voor wat de cliënt vertelt, de cliënt de ruimte te geven zijn verhaal te doen en te laten merken dat je luistert. 
  • Schakel mantelzorgers in wanneer de cliënt niet zelf kan aangeven wat hij/ zij prettig vindt. Mantelzorgers kennen de cliënt vaak al jaren!

Video: Maak jij contact?

De video 'Maak jij contact?' is onderdeel van de serie video's 'Goed in gesprek' van Vilans.

https://youtu.be/D1wWKB9l77A

Feedback van collega’s

Ook kun je via je collega’s of je leidinggevende erachter komen hoe je je werk uitvoert. Van hen kan je nuttige informatie krijgen die je kunt gebruiken om jezelf en je werk te verbeteren. Andersom kun jij je collega’s helpen en stimuleren zichzelf en hun werk te verbeteren. Hoe doe je dat?

  • Functioneringsgesprek met je leidinggevende. In dit gesprek ga je met je leidinggevende in gesprek over hoe je functioneert op je werk, hoe je omgaat met collega’s, en wat je kunt verbeteren.
  • Feedback vragen aan collega’s. 
  • Feedback ontvangen van je collega’s. 
  • Feedback geven aan je collega’s. 

Video's Goed in gesprek

Deze drie video's zijn onderdeel van de serie  'Goed in gesprek' van Vilans.

https://youtu.be/1NO_mBpPTY4

https://youtu.be/xGpnS1-5BOQ

https://youtu.be/0Qc51R-f61U

Werkblad en handleiding

Vilans ontwikkelde een Communicatiewerkblad: vragen stellen en doorvragen (pdf)

Het geven en ontvangen van feedback is een belangrijk onderdeel om er achter te komen hoe je je werk doet en wat er verbeterd kan worden. In de Handleiding voor intercollegiaal overleg in de verzorging (pdf), geschreven door V&VN en Sting zijn tips te vinden over het geven en ontvangen van feedback.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Wendy van Lier

mail | meer info

w.vanlier@vilans.nl

Lees meer

NieuwsVerbeteren doe je zo

Meer nieuws

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven