Hoe weet je als zorgverlener of de cliënt tevreden is en of je goede zorg geeft? Het is belangrijk om dit voor jezelf uit te zoeken. Dit is namelijk het startpunt om jezelf en je werk te verbeteren. Dit kom je te weten via cliënten en via collega’s.
Is de cliënt tevreden?
Er achter komen hoe je je werk doet en of de cliënt tevreden is, kan via de cliënt. Dit doe je door:
- Contact maken (zie onderstaande video).
- Observeren. Hoe reageert de cliënt op jou en hoe je zorg verleent? Je observeert hoe de cliënt zich gedraagt of wat er bij de cliënt gebeurt wanneer jij je zorg verleent.
- Open en gesloten vragen stellen.
- Luisteren. Door goed te luisteren kom je erachter wat de cliënt vindt van de zorg die je levert. Dit kan je doen door belangstelling te tonen voor wat de cliënt vertelt, de cliënt de ruimte te geven zijn verhaal te doen en te laten merken dat je luistert.
- Schakel mantelzorgers in wanneer de cliënt niet zelf kan aangeven wat hij/ zij prettig vindt. Mantelzorgers kennen de cliënt vaak al jaren!
Video: Maak jij contact?
De video 'Maak jij contact?' is onderdeel van de serie video's 'Goed in gesprek' van Vilans.
https://youtu.be/D1wWKB9l77A
Feedback van collega’s
Ook kun je via je collega’s of je leidinggevende erachter komen hoe je je werk uitvoert. Van hen kan je nuttige informatie krijgen die je kunt gebruiken om jezelf en je werk te verbeteren. Andersom kun jij je collega’s helpen en stimuleren zichzelf en hun werk te verbeteren. Hoe doe je dat?
- Functioneringsgesprek met je leidinggevende. In dit gesprek ga je met je leidinggevende in gesprek over hoe je functioneert op je werk, hoe je omgaat met collega’s, en wat je kunt verbeteren.
- Feedback vragen aan collega’s.
- Feedback ontvangen van je collega’s.
- Feedback geven aan je collega’s.
Video's Goed in gesprek
Deze drie video's zijn onderdeel van de serie 'Goed in gesprek' van Vilans.
https://youtu.be/1NO_mBpPTY4
https://youtu.be/xGpnS1-5BOQ
https://youtu.be/0Qc51R-f61U
Werkblad en handleiding
Vilans ontwikkelde een Communicatiewerkblad: vragen stellen en doorvragen (pdf)
Het geven en ontvangen van feedback is een belangrijk onderdeel om er achter te komen hoe je je werk doet en wat er verbeterd kan worden. In de Handleiding voor intercollegiaal overleg in de verzorging (pdf), geschreven door V&VN en Sting zijn tips te vinden over het geven en ontvangen van feedback.