Naar hoofdinhoud Naar footer

Van zorgorganisaties wordt verwacht dat ze op basis van de landelijke richtlijnen hun eigen protocollen maken. Daarin staat niet alleen aangegeven wat de medewerker moet doen om hygiënisch te werken (toepassing van de landelijke richtlijnen), maar ook waar ze materialen kunnen vinden, wat ze moeten doen in geval van bijvoorbeeld MRSA of Noro-virus, waar ze zich moeten melden na een prikincident, hoe de meldingsprocedure incidenten is ofwat de afspraken zijn over de aanschaf van handschoenen.

Juiste voorwaarden creëren

Zorgorganisaties hebben als taak de juiste voorwaarden te creëren. Bijvoorbeeld:

  • Persoonlijke beschermingsmiddelen moeten beschikbaar zijn, er moet voldoende gelegenheid zijn om handen op de juiste manier te reinigen (zeepdispenser, handalcohol, wegwerphanddoekjes) en instructie 'Handen wassen' moet bij de wasbakken hangen.
  • Er moeten voldoende en goede opbergmogelijkheden zijn voor steriele en niet-steriele materialen, vuil en schoon wasgoed en afval.
  • Bovendien moeten medewerkers voldoende tijd hebben om hun handen te wassen en om materialen schoon te maken of te desinfecteren.
  • Medewerkers moeten zich bewust zijn van de risico’s. Ze moeten deskundig zijn (bijscholingen) en protocollen moeten bekend en goed toegankelijk zijn.
  • Tot slot moet de organisatie de medewerkers motiveren en de gelegenheid bieden om zich te laten vaccineren tegen griep.