Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Tijd voor zorg

Blog: Zo stel je prioriteiten in coronatijd 21/01/2021

Met de komst van vaccins is er licht aan het eind van de tunnel. Toch duurt de reis in deze tunnel lang en voor sommigen van ons lijkt het een eindeloze tocht. Veel zorgmedewerkers ervaren tijdsdruk, stress en uitval van collega’s. Hoe houd je dan je stemming goed en zorg je dat je ruimte houdt? In haar blog gaat Gabriëlle Verbeek, expert van het thema Tijd voor zorg, in op deze vraag.

Aandacht voor je cliënten en je collega’s en niet te vergeten jezelf is heel belangrijk. Maar ook de praktische werkorganisatie en het ‘opschonen’ van je werk. Want zorg geven is in deze tijd meer belastend dan normaal. 

Bekijk de onderstaande vlog over de strijd tegen corona:

https://www.youtube.com/watch?v=RhyYbTc-STo

Belangrijk prioriteiten te stellen

Bovenop je dagelijks en normale werkzaamheden komt alle inzet die nodig is om jezelf, je cliënt en je collega’s niet te besmetten. Om te zorgen voor zeer ernstig zieke cliënten, de communicatie met familie, op peil houden van beschermende middelen en nog veel meer. In deze blog bespreken we dan ook het belang van prioriteiten stellen.

Stop met half half, snel snel

Een dienst heeft ook maar 8 uur. Collega’s kunnen uitvallen vanwege ziekte. Dan sta je er met een paar mensen voor. Wat moet je doen als je te veel op je bord hebt liggen? Dat is niet altijd makkelijk te bepalen. Alles lijkt haast te hebben en de neiging is om alles dan half half, snel snel tóch te doen. Dat loopt op een gegeven moment fout, omdat je aan de kerntaak niet meer voldoende toekomt. Prioriteiten stellen is nodig om uit de overlevingsstand te komen. Praktisch gezien maak je onderscheid tussen wat echt belangrijk is en wat dringend is.

Belangrijk zijn zaken die in het oog lopen en/of veel mensen treffen. Ben je bijvoorbeeld verpleegkundige op een acute dienst, dan is het opvangen van mensen met zeer ernstige en levensbedreigende problemen belangrijk.
Dringend zijn zaken die snel af moeten zijn. Als bijvoorbeeld de voorraad schorten op dreigt te raken, dan moet die meteen worden bijgevuld. Dringende klussen laten zich niet altijd inplannen.

Zorg4Kant

Het Zorg4Kant helpt om overzicht te krijgen over belangrijke en urgente taken en keuzes te maken. Deze stap is belangrijk, omdat bij het bepalen van prioriteiten een gedeelde visie nodig is. 

Maak het Zorg4Kant in deze stappen

1. Bepaal wat belangrijk is vanuit je cliëntengroep

  • Waar gaat het om?
  • Wat moet er voor cliënten bereikt worden?
  • Waar liggen hun prioriteiten, als het gaat om jouw professionele inzet?
  • Wat wil je zelf graag leveren aan hen?

2. Wat leidt hiervan af?

  • Welke verstoringen ervaar je?
  • Wat gebeurt er te veel of onnodig vaak?
  • Waar kom je te weinig aan toe?
  • Waar moet je te veel aandacht aan geven?

3. Maak jouw overzicht

  • Vul aan de hand hiervan de vakken in
  • Bepaal wat minder tijd zou moeten krijgen 
  • Wat kan blijven liggen? 
  • Wat kun je schrappen?

Zoek minimaal twee punten die je minder kunt doen en minimaal twee die je wilt schrappen. Bespreek het Zorg4Kant met elkaar in je team. Wat willen jullie uitstellen, korter doen en wat wil je stoppen? Wees niet bang om dingen niet (meer) te doen!

De coronatijd dwingt ons eigenlijk om harde prioriteiten te stellen.  Dat is heel gezond want daarmee blijf je beter bij de kern van je werk.

Praktijkvoorbeeld: Prioriteiten tijdens corona   

Een zorgteam bespreekt prioriteiten online met behulp van het Zorg4Kant. De basiszorg krijgt prioriteit en daar wil het team goed de tijd aan besteden. Enkele bewoners zijn overleden aan corona, dat heeft erin gehakt. Er zijn drie collega’s in het team langdurig ziek. Wat te veel blijft liggen, is het zorgplan. Dat is een handicap, want de invallers die komen, moeten wel weten wat ze moeten doen.

Het team besluit om in ieder geval per cliënt elke dag de belangrijke echte veranderingen goed bij te houden. Andere (extra) rapportages worden tijdelijk gestopt en het besluit is om deze met de administratie door te nemen en het ICT-systeem anders in te richten, zodat er geen dubbele registratie meer is. Met pijn in het hart besluit het team om alle scholingen voor nu op te schorten. 'We kunnen nu nauwelijks het rooster rond krijgen. We kunnen ook geen mensen missen en we weten niet hoe het er volgende maand voorstaat.' Over drie maanden bekijkt het team weer hoe de situatie dan is. Dit wordt besproken met de directeur zorg.

Goed kijken waar je last van hebt en samen afspraken maken over waar je wel of geen tijd aan besteedt, geeft ruimte voor andere oplossingen.

'Ik had veel last van ruis in het team. Dat je koffie drinkt of pauze hebt of overleg en dat het dan de hele tijd over corona gaat. Dan bedoel ik dus een negatieve discussie over corona. Over de maatregelen en ook over hoe we daar hier mee omgaan. En geklaag over familieleden die zich agressief gedragen. Je leeft dan aldoor in een vervelende sfeer die mij tijd en energie kost. Ik heb het gezegd in mijn team dat ik daar last van had. Gelukkig hadden mijn collega’s dat ook. We hebben afgesproken dat we hiermee zouden stoppen. Dat we elkaar aan kunnen spreken als iemand weer eens uitgebreid begint te klagen. Dat is een opluchting! Ik ga weer met meer plezier naar mijn werk en voel minder tijdsdruk. We lachen weer met elkaar.'
 

Wat doe je wel, wat doe je niet?

De coronatijd is geen tijd om perfectionistisch te zijn. Daarmee maak je het jezelf en anderen juist moeilijk. Helder zijn over wat je níet doet, is net zo belangrijk ais duidelijk zijn over wat je wél doet.

Ik wil niet bezig zijn met ons activiteitenplan voor dit jaar, want ik kan mijn hoofd daar niet eens aan het denken over zetten. Het gaat ook erg frustrerend zijn, want we weten nu al dat we daar dit jaar niet goed aan toekomen. we moeten eerst komend half jaar doorkomen.

De prioriteiten liggen komende maanden misschien meer bij: aandacht voor bewoners, aandacht voor elkaar en je werkplezier samen. We horen van zorgmedewerkers dat zij radicaler willen breken met de behoefte om aan alle eisen te beantwoorden die anderen en zijzelf aan de zorg stellen. 

Ik wil doen wat kan. Stoppen met alles doen.

Tip: Doe dit vooral samen met je collega’s en communiceer het naar iedereen die betroken is. Maak een lijstje van wat je de komende tijd niet meer doet. Hang het op en kijk er af en toe naar. Wees je bewust van de ruimte die je jezelf en elkaar geeft voor wat je wel doet.

Tijd voor zorg

In het thema Tijd voor zorg verzamelen we goede ideeën en praktische werkvormen om beter om te gaan met tijd in de zorg.
Ga naar de themapagina

Lees meer op Zorg voor Beter

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer