Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Vernieuwend zorgen

Robotarm Obi

Obi is een robotarm die voedsel naar de mond van een cliënt kan brengen. Voor cliënten wordt het hierdoor makkelijker om zelf te beslissen wat, wanneer en hoe snel zij willen eten. Dit omdat zij niet langer afhankelijk zijn van de hulp van een zorgprofessional.

Hoe werkt Obi?


https://youtu.be/07JTi3bNe9g

Voor wie is Obi geschikt?

Obi is een robot die mensen met zeer beperkte of ontbrekende armfunctie ondersteunt bij eten.

Praktische informatie

Ervaringen uit de werkplaats:

De Obi is uitgeprobeerd door Viva Zorggroep. Het product kan volgens deelnemers in de werkplaats ondersteunen bij een aantal cliënten het zelfstandiger eten. Door het uitproberen van de Robot werd het voor deelnemers duidelijk in welke situatie het ondersteuning kan bieden.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



Reacties

Jan Sweben 30/7/2018

Obi is tot nu toe vooral uitgeprobeerd bij mensen die thuis wonen. ViVa! Zorggroep wilde daarom zinvol uitproberen hoe de eetrobot werkt bij een bewoner in een verpleeghuis met dementie en bij een revalidant op de revalidatieafdeling. Obi lijkt vooral goed te werken in een rustige omgeving. Hoe minder benodigde wisselende instellingen, des te beter de robot bij deze cliënten werkte. ViVa! Zorggroep wil de eetrobot ook gaan uitproberen op de somatische afdeling. Bijvoorbeeld bij een bewoner met Parkinson.

Voor ondersteuning met eten werkte de Obi wel, maar de cliënt met dementie werd er onrustig van. Ook had de cliënt steeds aansporing nodig om de robotarm te gebruiken. De aanwezigheid van het apparaat zorgde daarnaast voor onrust bij de andere bewoners op de afdeling. Viva! Zorggroep wilde de robotarm ook bij andere cliënten zinvol uitproberen. Dit bleek lastiger dan gedacht. De zorgprofessionals ontdekten bijvoorbeeld dat sommige cliënten zich schaamden om de robotarm uit te proberen. Dit speelde vooral een rol in groepsverband. Viva! Zorggroep vroeg zich daarnaast af wat te doen als de eetrobot bevalt en de revalidant naar huis gaat. Onbekend is nu nog of de robotarm dan ook vergoed kan worden door een zorgverzekeraar.

Een mevrouw met CVA (1-zijdige verlamming) heeft de eetrobot op haar eigen kamer in verschillende posities uitgeprobeerd. Ook tijdens het eten zakte zij soms onderuit. Hierdoor moest de robot vaak opnieuw ingesteld worden om de lepel op dezelfde hoogte als de mond te krijgen.

Met een paar knoppen kan een gebruiker daarnaast de lepel bedienen. Dit vraagt wel om een bepaald leervermogen van de cliënt. Medewerkers merkten dat ze telkens de knopjes moesten uitleggen, ook al had de cliënt geen cognitieve beperking. Het viel medewerkers op dat cliënten gingen praten tegen de robot. Een spraakgestuurd systeem zou mogelijk kunnen helpen om de bediening te vereenvoudigen.

Medewerkers merkten tot slot dat het eten snel koud wordt in de plastic bakjes. De robot heeft namelijk nog geen warmhoud-systeem. Bij stamppot werkte de Obi niet zo handig. Doordat er soms veel stamppot aan de lepel bleef plakken en soms juist weinig, werden de happen te groot of juist te klein. De Obi lijkt wel geschikt om medicatie zelfstandig in te nemen.

Jan Sweben, senior marketeer zorginnovatie bij Viva! Zorggroep