Vernieuwend zorgen

Leertechnologie: van werkplek naar leerplek

Organisaties gebruiken al veel technologie om het leren en ontwikkelen te ondersteunen. Dit blijkt uit recent onderzoek van Vilans. Met name e-learning, intra- en internet zijn daarbij populair. Nieuwere technologieën zoals augmented- en virtual reality worden nog maar weinig toegepast. De invloed van technologie op het werkplekleren wordt zeer positief ervaren en er is behoefte aan zorgorganisaties die ‘leren door technologie’ stimuleren.

Hoe maken zorgorganisaties gebruik van technologie om te leren? Wat gebruiken zorgorganisaties al en hoe kan dit bijdragen aan werkplekleren? Vilans hield een online enquête onder 46 mensen met affiniteit met leertechnologie. De deelnemers komen uit het onderwijs, de ouderenzorg of de gehandicaptenzorg.

Leren op de werkplek

Door technologie is er veel informatie snel beschikbaar tijdens triage diensten is het ecd bijvoorbeeld echt een uitkomst.

We leven in een informatiemaatschappij, kennis en technologie worden steeds belangrijker, maar kennis veroudert ook snel. Zorgprofessionals zijn opgeleid met kwalificaties die niet altijd overeenkomen met wat ze in hun werk anno 2019 en in de toekomst nodig hebben. Dat heeft gevolgen voor werken en leren in de zorg. Leren vindt steeds meer plaats op de werkplek en de mogelijkheden van technologie hebben deze ontwikkeling flink versneld.  Bij werkplekleren staat het met elkaar in gesprek gaan over concrete werksituaties centraal, om te reflecteren en feedback te geven. Dit kan ook online.

Hoe kan technologie helpen bij werkplekleren?

Naast dat technologie een middel is waarmee we onze huidige manieren van leren kunnen versterken, zorgt het ook voor nieuwe manieren van leren. Technologie kan communiceren, samenwerken en werplekleren ondersteunen, waardoor werken deels leren wordt. Zo kan iedere werkplek een échte leerplek worden. Technologie kan ervoor zorgen dat informatie op het juiste moment - als je het nodig hebt - beschikbaar is.

Waar kun je aan denken bij leertechnologie?

E-learning vindt ik erg nuttig. Je kunt het doen wanneer het jou uitkomt en in je eigen tempo.

Door middel van technologie kun je bijvoorbeeld  een kennisvraag opzoeken op je mobiel, je online netwerk gebruiken om feedback te krijgen op je werkzaamheden of d.m.v. Virtual Reality vaardigheden oefenen. Met technologie kun je gemakkelijk kennis opdoen en delen. Sommige technologieën zijn specifiek ontwikkeld voor leren, zoals de elektronische leeromgeving en e-learning. Andere zijn dat niet, maar worden hier wel voor gebruikt; zoals apps en social media.

Ook big data, chatbots en Augmented Reality kunnen gebruikt worden. Al deze technologische ontwikkelingen kunnen het leren nog verder personaliseren. Technologie maakt het mogelijk om te leren wat, waar en wanneer we dat willen.

Wat gebruiken zorgorganisaties aan leertechnologie?

Een YouTube Filmpje geeft vaak net meer inzicht en je onthoudt de informatie makkelijker.

Dat technologie tal van mogelijkheden biedt op het gebied van leren is duidelijk, maar wat gebruiken zorgorganisaties nu al? Wat zijn hun ervaringen en welke behoeftes hebben zij t.a.v. dit onderwerp?
Uit de enquête is gebleken dat er in zorgorganisaties al veel technologieën worden gebruikt om het leren te ondersteunen, met name e-learning en intra- en internet worden veel gebruikt. Nieuwere technologieën zoals augmented- en virtual reality worden nog maar weinig toegepast. Ook de dagelijks toegankelijke technologieën, zoals apps, games en social media worden (nog) niet veel gebruikt bij het leren. De invloed van technologie op het werkplekleren wordt zeer positief ervaren. Medewerkers vinden het leuk om te leren met technologie en kunnen op het moment dat zij het nodig hebben snel toegang krijgen tot informatie.

Waar hebben medewerkers behoefte aan

Ik zou wel meer leertechnologieën willen uitproberen.

Medewerkers geven aan dat ze meer met technologie willen doen. Dat dit nu nog relatief weinig gebeurt heeft vaak te maken met gebrek aan geld, tijd en de randvoorwaarden van ICT om de technologie werkend te krijgen. Ook is genoemd dat de inzet van technologie ten koste kan gaan van het persoonlijke contact. 60% van de respondenten geeft aan dat er behoefte is aan zorgorganisaties die ‘leren door technologie in de zorg’ stimuleren. Daarbij heeft bijna de helft van de respondenten behoefte aan een ‘leerlab’ om technologieën uit te proberen en aan een overzicht met ervaringen, ontwikkelingen en toepassingen.

Technologie kan in met name het ‘samen leren’ nog meer betekenen.

Hoe nu verder?

Ik denk dat de mogelijkheden eindeloos zijn.

We verwachten dat werkplekleren nog beter en effectiever gerealiseerd kan worden middels de inzet van technologie als men weet wat er is en hoe ze dit kunnen toepassen. De al beschikbare technologie kan meer gebruikt worden, zoals de mobiele telefoon. Maar ook chatbots en robots zijn beschikbaar om op andere manieren informatie en vaardigheden op te nemen. Vilans gaat de komende tijd meer kennis delen over wat de mogelijkheden zijn en hoe technologie het leren op de werkplek kan ondersteunen zodat de werkplek nog meer een leerplek kan worden. Hou hiervoor deze pagina  over leren op de werkplek in de gaten. Wil je hier aan bijdragen of heb je vragen? Mail dan naar Tessa Dadema, adviseur leren en ontwikkelen: t.dadema@vilans.nl

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Tessa Dadema

mail | meer info

t.dadema@vilans.nl

Lees meer

Tessa Dadema

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer