Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Familieparticipatie

Communicatie

Betere communicatie met familieleden en vrienden van cliënten kan de relatie verstevigen en de betrokkenheid bevorderen. Communiceren kan op vele manieren, zoals te zien is in onderstaand schema: 

 

Familieparticipatie: schema communicatie 

Communicatie over de cliënt

Communiceren met de familie verloopt op verschillende niveaus. Ten eerste gaat het om contact over en samen met de cliënt over diens gezondheid en welbevinden en over het zorgleefplan. Die contacten zijn veelal mondeling, waarna gemaakte afspraken in een schriftelijk verslag worden vastgelegd.

Communicatie over de organisatie van de zorg

Voor de familie is het prettig om te weten wie er bijvoorbeeld op de afdeling werken, wie er wonen en hoe het weekrooster eruit ziet. Sommige afdelingen maken een fotogalerij van medewerkers, vrijwilligers en cliënten. Ook wordt steeds vaker een foto, prikbord met berichten of spulletjes die waardevol zijn voor de cliënt bij het appartement opgehangen. Zo kunnen ook andere cliënten en familieleden meer over elkaar te weten komen en hebben ze een aanleiding voor een gesprek.

Communicatie met en over de organisatie

De organisatie communiceert via internet, via folders en berichten, al dan niet opgenomen in een nieuwsbrief. Wil het management mondeling familieleden informeren over bepaalde onderwerpen, dan kan ze een bijeenkomst organiseren.

E-mail

Tegenwoordig gebruiken zorgmedewerkers steeds vaker e-mail. Het is een efficiënte manier van communiceren die ook erg geschikt is voor communicatie met familieleden. In dit schema staan de voor- en nadelen op een rij:

 
voordelen van e-mail nadelen van e-mail
Snel Niet iedereen heeft e-mail
Goedkoop Inhoud is niet gegarandeerd beveiligd
Geen problemen met onleesbaar handschrift Taal- en schrijffouten vanwege snelle verzending
Gemakkelijk naar meer dan één ontvanger te sturen Niet zeker of ontvanger mailbericht (tijdig) leest
Eenvoudig bijlagen mee te sturen Interpretatie van e-mails kan onbegrip en frustratie met zich meebrengen
Verzender bepaalt zelf wanneer hij/hij e-mail verstuurt en ontvanger wanneer hij/zij de e-mail leest Kost tijd om wijzigingen in e-mailadressen bij te houden
Inhoud eenvoudig te bewaren Uitval van computer/internet
Geen problemen met onbereikbare ontvangers waardoor meerdere belpogingen nodig zijn Geen 'hardcopy' archiefversie, mails kunnen verloren gaan door onzorgvuldig gebruik


Belangrijk is om heldere afspraken te maken over wat er wel en niet gemaild wordt en hoe de mails bewaard moeten worden.

De Bilthuysen, locatie Rinnebeek in Bilthoven, heeft een e-mail protocol opgesteld.

Persoonlijke pagina's

Voor zorgorganisaties biedt internet kansen om met familieleden digitaal te communiceren, bijvoorbeeld via een persoonlijke pagina over de cliënt op internet. Bij een dergelijke persoonlijk pagina moet een keuze gemaakt worden voor beheer door de zorgorganisatie of beheer door de familie. Het voordeel van het beheer bij de zorgorganisatie is dat de organisatie deze communicatievorm ook in de plaats van e-mailverkeer kan gebruiken en naast persoonlijk contact met een cliënt en de familie berichten naar alle familieleden kan sturen. Ook kan de zorgorganisatie in overleg met de familie beslissen wie van de medewerkers toegang krijgt. Is het beheer in handen van de familie, dan nemen zij dat besluit.

Meer over digitale communicatie

Op de pagina staat meer informatie over de voordelen van digitale communicatie en digitale hulpmiddelen.

Meer informatie

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Yvonne de Jong

mail | meer info

y.dejong@vilans.nl

Lees meer

NieuwsFamilieparticipatie

Meer nieuws

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven