Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Goed in gesprek

Wat is communiceren in de zorg?

Communiceren in de zorg is het overbrengen en ontvangen van een boodschap, het uitwisselen van informatie tussen mensen. Het is een doorlopend proces van informatie uitwisselen tussen zorgverlener en cliënt: de een reageert steeds op de ander.

Communicatie heeft de volgende doelen:

  • Elkaar willen bereiken: je wilt de ander iets vertellen of vragen.
  • Zorgen voor meer contact, een betere omgang met elkaar.
  • Elkaar beter leren kennen en beter begrijpen.
  • Betere samenwerking.
  • Zorgen voor betere zorg en dienstverlening.
  • Een goed gesprek, een dialoog (een tweespraak, een samenspraak) dus luisteren en spreken.

Verbale en non verbale communicatie

Communicatie_Ouderen_verpleeghuis_allochtoonIn een gesprek zijn niet alleen de woorden die je zegt belangrijk, de verbale communicatie. Nog belangrijker is de manier waarop je die woorden zegt en hoe je je gezicht of lichaamstaal daarbij gebruikt: de non-verbale communicatie.
Je gezichtsuitdrukkingen en lichaamshouding hebben grote invloed. Het maakt verschil of je een zin fluistert of schreeuwt. In de meeste gesprekken hebben non-verbale boodschappen een grotere invloed dan onze woorden. Zeker als emoties een rol spelen. Ongeveer 80 procent van je communicatie is non-verbaal. Daarom is het zeer belangrijk om op je mimiek en lichaamstaal te letten en de betekenis ervan te kennen.

  • De zender denkt aan een boom en vat haar boodschap in woorden.
  • Ze zegt: 'Ik denk aan een boom met een brede bruine stam en een mooi groen bladerdek.'
  • De ontvanger interpreteert de boodschap en denkt precies wat de ander bedoelt.
  • Ze zegt (haar boodschap): 'Je bedoelt een boom met een brede bruine stam en een mooi groen bladerdek'.

    Communiceren in ouderenzorg

Ruis

Bij 'ruis' in de communicatie ‘stokt’ het communicatieproces ergens. De boodschap komt anders of niet over bij de ontvanger zoals de zender die bedoeld heeft. Je praat langs elkaar heen, je begrijpt elkaar niet, er is geen contact.
Lees meer over ruis en omgaan met ruis, in brochure Goed in gesprek (pdf), pag 9.

Ruis bij communiceren in ouderenzorg

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Henry Mostert

mail | meer info

h.mostert@vilans.nl

Lees meer

NieuwsGoed in gesprek

Meer nieuws

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven