Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Hier vind je nieuwsberichten over dit thema. Kijk voor nieuwsberichten over andere thema’s bij nieuws

4 tips om met mantelzorgers in gesprek te blijven

11/09/2020

4 tips om met mantelzorgers in gesprek te blijven

In coronatijd neemt de kans op overbelasting voor mantelzorgers toe. Het is daarom meer dan ooit nodig om in gesprek te blijven met de mantelzorger(s) van je cliënt. Expert...

Test: ben jij goed in gesprek?

09/09/2020

Test: ben jij goed in gesprek?

In de zorg is goede communicatie misschien wel het belangrijkste. Je praat voortdurend met cliënten en met collega's. Daarnaast vraagt de zorg om heldere afspraken en overleg...

Nieuw werkboek: Goed in gesprek

04/09/2020

Nieuw werkboek: Goed in gesprek

Voor het bieden van persoonsgerichte zorg zijn goede luister- en gespreksvaardigheden van groot belang. Met dit praktische werkboek ‘Goed in gesprek’, met 20 eenvoudige...

Communiceren over corona met ouderen

16/04/2020

Communiceren over corona met ouderen

Zorgverleners, crisisteams en beleidsmakers staan voor de uitdaging om ouderen te informeren over het coronavirus en de maatregelen. Wetenschappers en experts op het gebied van...

Free-learning Goed in gesprek vernieuwd

23/04/2019

Free-learning Goed in gesprek vernieuwd

Als zorgverlener ben je voortdurend in gesprek. Met cliënten, collega’s, mantelzorgers of familie en vrienden van je cliënten. Goede gesprekken zijn belangrijk. Je werk...

Fotostrips verbeteren communicatie met de dokter

06/07/2018

Fotostrips verbeteren communicatie met de dokter

Verhalende strips zijn een goede manier om cliënten voor te bereiden op een gesprek met een dokter. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Ruth Koops van ’t Jagt aan de...

8 tips om jouw cliënt meer te betrekken

15/06/2017

8 tips om jouw cliënt meer te betrekken

Betrek jij je cliënt voldoende in je werk? In de werkplaats Cliëntperspectief deelden ouderen en mantelzorgers wat hen opvalt in het contact met zorgprofessionals. Op basis van...

Gratis e-learnings mantelzorg en vrijwilligerswerk

02/06/2017

Gratis e-learnings mantelzorg en vrijwilligerswerk

Vereniging Humanitas biedt zes gratis elearnings of online trainingen aan. De korte trainingen (15 min.) zijn bedoeld voor vrijwilligers en mantelzorgers, die mensen in een...

Online leerinterventie: goed in gesprek met mantelzorgers

06/03/2017

Online leerinterventie: goed in gesprek met mantelzorgers

Wat vraagt samenwerking met mantelzorgers van jou als hulpverlener? Leer beter samen te werken met mantelzorgers in deze nieuwe online leerinterventie: Goed in gesprek met...

Seksualiteit in het verpleeghuis: 8 praktische tips

01/03/2017

Seksualiteit in het verpleeghuis: 8 praktische tips

Ouderen in het verpleeghuis durven vaak niet intiem te zijn of te vrijen uit angst dat er iemand van de verzorging komt binnenlopen. Hoe kun je een onderwerp als...

Toolbox voor communicatie met mensen met dementie en hun naasten

22/02/2017

Toolbox voor communicatie met mensen met dementie en hun naasten

De zorg en begeleiding van mensen met dementie vraagt veel expertise. Casemanagers en onderzoekers in Nederland, België en Canada hebben de handen ineengeslagen om samen te...

Stappenplan digitale communicatie in de thuiszorg

14/10/2016

Stappenplan digitale communicatie in de thuiszorg

Digitale communicatiesystemen maken de afstemming over zorg tussen de cliënt, mantelzorgers en zorgprofessionals gemakkelijker. De communicatie verloopt via mobiel...

Positieve Gezondheid: standaard behandelplan niet meer nodig

07/10/2016

Positieve Gezondheid: standaard behandelplan niet meer nodig

Een standaard behandelplan is vaak niet meer nodig, wanneer zorgorganisaties werken volgens de benadering van Positieve Gezondheid. Door de cliënt zelf te vragen wat voor...

Videotraining erkende methode

06/10/2016

Videotraining erkende methode

Video Interventie Ouderenzorg (VIO) is door de erkenningscommissie ouderenzorg erkend als theoretisch goed onderbouwde interventie. VIO leert professionele zorgverleners en...

Communiceren met mensen met dementie

07/04/2016

Communiceren met mensen met dementie

Windesheim ontwikkelde een vragenlijst waarmee je in kaart kunt brengen hoe de communicatie verloopt met cliënten die dementie hebben. Een handig instrument voor mantelzorgers...

Handleiding: in gesprek over vrijheid en veiligheid

19/02/2016

Handleiding: in gesprek over vrijheid en veiligheid

Deze nieuwe handleiding helpt zorgmedewerkers met cliënten in gesprek te gaan over vrijheid en veiligheid. Bekijk naast een uitgebreide handleiding voor dialooggesprekken, ook...

Bezoekers geven Zorg voor Beter een 8,3

11/02/2016

Bezoekers geven Zorg voor Beter een 8,3

Bezoekers van het kennisplein Zorg voor Beter zijn heel tevreden met de informatie op de website. Het gemiddelde rapportcijfer dat bezoekers aan Zorgvoorbeter.nl geven is een 8...

Top-10 meest bekeken in 2015

05/01/2016

Top-10 meest bekeken in 2015

Opnieuw steeg het aantal bezoeken van het kennisplein Zorg voor Beter in 2015 sterk. In 2015 werd het kennisplein 785.000 keer bezocht! Bovendien bleven mensen gemiddeld langer...

09/10/2015

Video-methode Marte Meo verbetert relatie met cliënt

Zorggroep Groningen werkt sinds twee jaar met Marte Meo, een methode om zorgmedewerkers via het analyseren van videobeelden de mogelijkheden en capaciteiten van dementerende...

13/05/2015

Belevingsgericht werken leeft!

Stichting de Waalboog heeft samen met Vilans de brochure ‘Belevingsgericht werken leeft!’ ontwikkeld. In de brochure staan ervaringen en successen van het...

30/03/2015

Nieuw: Set inspiratiekaarten

Wat betekent mentaal welbevinden in de ouderenzorg en gehandicaptenzorg? Met de nieuwe set Inspiratiekaarten Welbevinden kunnen zorgmedewerkers op een laagdrempelige en...

09/02/2015

Werken met video-opname: lastig en leerzaam!

Een videofilm kan haarscherp laten zien hoe contact- en zorgmomenten verlopen. Een video kan op de werkvloer, of bij de cliënt thuis gemaakt worden. In het begin is het spannend...

03/10/2014

Hoe kun je de eigen regie van de cliënt vergroten?

De cliënt de ruimte geven om zijn verhaal te doen is belangrijk bij het vergroten van de eigen regie van de cliënt. Ook is het belangrijk om de tijd te nemen voor de cliënt...

Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer