RSS 2.0
Home Thema's Goed in gesprek Verbeteren Materialen voor medewerkers

Goed in gesprek

Materialen voor medewerkers

Je vindt hier diverse materialen die je kunt gebruiken in de dagelijkse werk.

Ga direct naar:

Tijdschrift: 'Sandra en Siona gaan voor een goed gesprek'
Werkbladen
Posters voor meer dialoog in de zorg
Feedbackkaarten
Handleiding in gesprek over vrijheid en veiligheid
E-magazine: 'Rik en Wendy leren een goed gesprek'
Video's, cartoons en e-learning: Stop! Contact?
Mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden
Beter leren luisteren
Vragenlijst: communiceren met mensen met dementie

Tijdschrift: ‘Sandra en Siona gaan voor een goed gesprek’ 

In het tijdschrift ‘Sandra en Siona gaan voor een goed gesprek’ zijn de belangrijkste principes van goede communicatie in de zorg samengevat. Ook vind je in dit, door Vilans samengestelde, blad praktische tips en materialen om in een team ervaringen uit te wisselen. Zie het tijdschrift (pdf).Sandra_en_Siona: communiceren in de zorg

Begeleidende teksten over communiceren uit het magazine vind je hier: 

Meer informatie in de webwinkel van Vilans.
Het magazine is voor €6,50 te bestellen via de Vilans-webwinkel, bij bestellen van meerdere exemplaren krijg je korting, 20 exemplaren voor 58 euro.

Terug naar boven

Werkbladen

De werkbladen sluiten aan bij de thema’s uit de magazines  over communiceren in de zorg: ‘Sandra en Siona gaan voor een goed gesprek’ (zie boven) en ‘Rik en Wendy leren een goed gesprek’ (zie onder). Elk werkblad bevat een introductie, een of meer werkvormen, suggesties en overpeinzingen. De werkvormen duren bij groepen van maximaal 20 deelnemers niet meer dan 30 minuten. Ze zijn te gebruiken zonder veel voorbereiding. Werkmateriaal is toegevoegd om te kopiëren. 

Terug naar boven

Posters voor meer dialoog in de zorg

poster Communiceren zorgEzelsbruggetjes voor betere communicatie in de zorg zijn in posterformaat verkrijgbaar. Bijvoorbeeld: 'Laat OMA thuis' (Oordelen, Meningen, Adviezen). Of : 'Maak je niet DIK' (Denk In Kwaliteiten). De posters zijn gratis te downloaden. Print ze uit en hang ze op in de koffiekamer! 

De posters zijn ezelsbruggetjes bij 

Terug naar boven

Feedbackkaart

Feedbackkaarten

Vilans heeft speciale kaarten gemaakt waarop kort en bondig de belangrijkste principes voor feedback staan:

Terug naar boven

Handleiding in gesprek over vrijheid en veiligheid

Deze handleiding helpt zorgmedewerkers met cliënten in gesprek te gaan over vrijheid en veiligheid. De handleiding en werkvormen zijn ontwikkeld door adviesbureau Artemea en LOC, landelijke organisatie van cliëntenraden. Accolade Zorggroep testte de werkvormen binnen haar locatie De Wijngaard in Bosch en Duin. De resultaten zijn bijzonder positief. Door het gesprek aan te gaan bleken er allerlei kansen om vrijheidsbeperkende ingrepen los te laten.

Terug naar boven

E-magazine: 'Rik en Wendy leren een goed gesprek'

Rik_en_Wendy_communiceren_in_de_zorg‘E-magazine Rik en Wendy leren een goed gesprek’ is speciaal voor studenten en leerlingen die stage lopen in de zorg. Ook voor zorgorganisaties die aanstormend talent onderdak geven is het interessant. In het tijdschrift komen vragen aan bod als: Hoe ga je tijdens je stage om met kritiek? Durf je vragen te stellen en op te komen voor jezelf? Hoe communiceer je met collega’s, cliënten en je stagebegeleider? In het magazine staan fotostripverhalen, achtergrondinformatie en tips. Het e-magazine  is gemaakt als aanvulling op het magazine ‘Sandra en Siona gaan voor een goed gesprek’ (zie hierboven). Kijk hier voor het Magazine Rik en Wendy

Terug naar boven

Video's, cartoons en e-learning: Stop! Contact?

Hoe maak je écht contact met de cliënt? Binnen het ZonMw-project 'Stop! Contact?' zijn video’s, cartoons en een e-learning ontwikkeld die zorgmedewerkers meer bewust maken van de eigen rol in het contact maken met de cliënt. De materialen zijn ontwikkeld door LOCOmotion binnen het ZonMw-project 'Stop! Contact?' Bekijk de materialen van Stop! Contact? op de website van LOCOmotion.

Terug naar boven

Mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden

Goede communicatie tussen zorgverlener en de cliënt draagt bij aan het zorgproces en verbetert zo de behandeling en de kwaliteit van leven van de cliënt. Maar communiceren met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden blijkt lastig in de praktijk. Vilans heeft een informatieblad met zes tips voor zorgverleners (pdf). De tips zijn voortgekomen uit het co-creatietraject ‘Verbeter de chronische zorg!’, dat in het najaar van 2012 plaatsvond.
Meer weten over wat 'beperkte gezondheidsvaardigheden' inhoudt, zie deze site

Terug naar boven

Quizvraag cliëntenperspectief

Cliënt betrekkenVanuit de Zorg voor Beter-werkplaats cliëntenperspectief zijn verschillende materialen ontwikkeld om de cliënt meer centraal te zetten, waaronder deze casus.

Stel: Je komt bij een cliënt over de vloer van de wondverzorging van mevrouw. Je hebt daarvoor een protocol, waarin staat hoe je de wond moet verzorgen. Daarnaast moet je noteren wat je hebt gedaan en hoe de wond zicht ontwikkelt. Je hebt in totaal 15 minuten. Hoe benader je de cliënt?

Terug naar boven

Beter leren luisteren

SoChicken, een innovatieve website over gezondheid en geluk, publiceert een interessante pagina over ‘hoe word ik een betere luisteraar’ Met een uitgebreide lijst tips, zoals zet je mobiel uit, laat de ander praten, maak geen zinnen af, enzovoort, zie de site SoChicken

Terug naar boven

Vragenlijst: communiceren met mensen met dementie

Speciaal voor mantelzorgers en zorgprofessionals is er nu een vragenlijst waarmee je in kaart brengt hoe de communicatie verloopt met cliënten die dementie hebben. De ingevulde lijst kan een startpunt zijn om met andere zorg- en hulpverleners in gesprek te gaan over de veranderde communicatie. Download de vragenlijst (pdf)

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



 Security code