Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Goed in gesprek

Luisteren, vragen en begrijpen

Om goed in gesprek te gaan, is het belangrijk dat je goed luistert, regelmatig samenvat en de juiste vragen stelt. Een handig ezelsbruggetje om dit te onthouden is: ‘Gebruik LSD’: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.

Luisteren

Poster_lsd_luisteren_samenvatten_doorvragenGoed luisteren heeft grote invloed op de kwaliteit van je communicatie, op je relatie met anderen en op je werk.
Door goed te luisteren:

  • Krijg je meer informatie.
  • Begrijp je de ander beter.
  • Toon je respect voor de ander.
  • Voorkom je misverstanden en conflicten.
  • Verbeter je de samenwerking.

Om goed in gesprek te gaan is het belangrijk dat je actief luistert, dat je werkelijk wilt weten wie de ander is, wat hem bezig houdt en wat hij wil. Je doet je best om je in de ander te verplaatsen. Je let ook op de non-verbale communicatie en je reageert op een passende manier. Meer over

Samenvatten

Regelmatig samenvatten is het meest actieve en belangrijke onderdeel van actief luisteren. Door het verhaal van de ander in je eigen woorden weer te geven, structureer je het gesprek. Je gebruikt een samenvatting als een toets om na te gaan of je de ander begrepen hebt. De reactie van de ander levert het bewijs: 'Ja, dat is precies wat ik bedoel' of 'Nee, zo bedoel ik het niet'.  Het is prettig als iemand jouw mening of gevoel goed kan weergeven. Dit gebeurt niet zo vaak. Wat veel meer voorkomt, is dat iemand gaat uitleggen waarom de mening van de ander niet klopt of deugt.
Er zijn twee manieren van samenvatten.

  • Op inhoudelijk niveau: je geeft dan een vrij letterlijke weergave van wat de ander gezegd heeft.
  • Op gevoelsniveau: je koppelt terug hoe je denkt dat de ander zich voelt. Hierbij maak je vooral gebruik van de non-verbale signalen van de ander.

Een voorbeeld van samenvatten op twee niveaus:
Je hoort de ander zeggen: ‘Hij heeft mijn fiets geleend zonder het te vragen.’ Jij vat dit samen:

  • Op inhoudelijke niveau: ‘Hij leende, zonder te vragen, jouw fiets’
  • Op gevoelsniveau: ‘Je bent boos omdat hij zonder te vragen jouw fiets leende…?’

Meer over samenvatten, zie 

Doorvragen

Door het stellen van goede vragen nodig je de ander uit om meer te vertellen en kun je checken of je de ander goed hebt begrepen. Door bepaalde vragen te stellen, kun je het gesprek ook sturen.
Er zijn verschillende typen vragen, bijvoorbeeld open vragen waarbij je de ander laat praten, of gesloten vragen om een duidelijk antwoord te krijgen. Welk type vraag het meest geschikt is, hangt af van het doel van je gesprek en van de situatie. Een geoefende vragensteller switcht afhankelijk van de situatie en het doel tussen de verschillende vraagsoorten. Elke vraag heeft zijn ‘eigen’ antwoord.
Meer over

Lees meer

Meer informatie in de brochure Goed in gesprek (pdf)

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Jeroen Schumacher

mail | meer info

j.schumacher@vilans.nl

Lees meer

NieuwsGoed in gesprek

Meer nieuws

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven