Meer aandacht, meer werkplezier: 6 voordelen
Gefocust zijn op de persoon voor je levert je zoveel op. Je bent minder afgeleid en maakt minder fouten. Je weet beter wat er écht toe doet. Maar er zijn nog meer voordelen.
Door meer aandacht te hebben voor je cliënt:
- heb je beter contact met je cliënt
- krijg je te horen wat de echte vraag van de cliënt is
- kun je je zorg beter afstemmen op wat iemand nodig heeft
- heb je meer plezier in je werk
- heb je vaak minder tijdsdruk, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt
- krijg je meer voldoening in je werk
Zo kun je na je dienst tevreden zijn met wat je die dag hebt gedaan.
Aandacht geven zit ‘m in kleine dingen
Het geven van een beetje extra aandacht aan een cliënt schiet er door de hectiek van de dag weleens bij in. Maar het zit ‘m al in kleine dingen:
- toestemming vragen om een kamer/huis van iemand binnen te gaan
- jezelf voorstellen bij de eerste ontmoeting
- oogcontact maken
- vragen hoe de cliënt zich (vandaag) voelt
- met aandacht luisteren, teruggeven wat je hoort
- geestelijk en emotioneel aanwezig zijn
- ingaan op emoties van de ander
Leefplezierplan
Werken met een leefplezierplan helpt om aandacht te geven aan de wensen en verlangens van de bewoner naast de aandacht voor de medische zorg die in het zorgleefplan staat. Het stimuleert je om relaties en welbevinden meer op de voorgrond te plaatsen en hier iedere dag iets mee te doen. Dit zorgt voor tevreden cliënten en meer werkplezier voor jou.
Lees meer over het Leefplezierplan
Voorkeuren van de cliënt
Om achter de tijdwensen van de cliënten te komen, kunnen zorgmedewerkers hier gericht naar vragen. Je kunt hiervoor deze vragenlijst van Artemea en V&VN gebruiken: Tijdwensen in kaart brengen bij cliënten (pdf)