Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn
Tijd voor zorg

Tijd voor de cliënt

Tevreden cliënten en voldoende tijd kunnen besteden aan de cliënt draagt bij aan je werkplezier. Het gaat dan om persoonlijk contact maken, goed luisteren, rekening houden met individuele behoeften en aansluiten bij wensen. Er moeten zoveel handelingen in de zorg gebeuren, dat het er soms bij inschiet. Voor handelingen in de zorg wordt betaald, voor het geven van aandacht niet. Toch is het geven van echte aandacht heel belangrijk. Zowel voor je cliënt als voor jezelf. Al is het maar een paar minuten. 

6 grote voordelen van aandachtstijd

  • Je hebt veel beter contact met je cliënt
  • Je krijgt te horen wat de echte vraag van de cliënt is
  • Je kunt je zorg veel beter afstemmen op wat iemand nodig heeft
  • Je hebt meer plezier in je werk
  • Je hebt (heel paradoxaal) vaak minder tijdsdruk
  • Het geeft voldoening om er voor de cliënt 'te zijn'

Ze vragen hoe het met me gaat, maar zijn dan meteen bezig met het meten van mijn bloeddruk. Je hoort precies of je welkom bent met je verhaal of niet.

Cliënt ouderenzorg

Doordat je beter gefocust bent op de persoon die je voor je hebt, ben je minder afgeleid. Je maakt minder fouten. Je weet beter wat er écht toe doet. Het geeft jezelf rust als je toekomt aan het belangrijkste. Je kunt na je dienst meer tevreden zijn met wat je die dag hebt gedaan.

Aandacht geven, hoe doe je dat?

Tijd nemen voor de cliënt lijkt eenvoudig. Maar in de hectiek van uitval van collega’s raakt dit uit zicht. Dan is het de kunst om terug te gaan naar waar het om gaat. Tijd nemen voor de cliënt uit zich op de volgende manieren:

  • Toestemming vragen om een kamer/huis van iemand binnen te gaan
  • Jezelf voorstellen, een hand geven bij de eerste ontmoeting
  • Oogcontact maken
  • Vragen hoe de cliënt zich (vandaag) voelt
  • Met aandacht luisteren, teruggeven wat je hoort
  • Geestelijk en emotioneel aanwezig zijn
  • Ingaan op emoties van de ander

Ik heb geleerd om bij het binnenkomen in iemands huis de tijd te nemen. Vooral als het de eerste keer is. Er vallen dan meteen allemaal dingen op hun plek. De persoon, het belangrijkste probleem, het vertrouwen dat de ander in jou heeft.

Wijkverpleegkundige

Neem een aantal gewoontes aan

Je lichaamstaal is heel belangrijk. Die kan haast en onrust uitstralen, maar ook rust en ontspanning. Door te blijven staan of juist te zitten maak je non-verbaal duidelijk of je tijd neemt voor iemand of dat je op het punt staat om door te rennen. Je kunt het tijd nemen voor je cliënt bevorderen, door een aantal gewoontes aan te nemen:

  • Tussen twee cliëntcontacten een kort moment even bewust te ontspannen
  • De cliënt te laten merken dat je tijd voor hem of haar hebt
  • Te overleggen over je tijd, laat de ander (mee)beslissen: wat is nu belangrijk?
  • Open te staan voor vragen
  • Altijd de eerste 3 tot 5 minuten aandacht geven, even niets ‘hoeven’ doen

Afstemmen op de tijd van de cliënt

Afstemmen van de zorg op het ritme van de cliënt is belangrijk. Als mensen het ritme van een organisatie moeten volgen, verdwijnt hun persoonlijk dagritme in veel gevallen en worden zij meer en meer geleefd en afhankelijk. Dit heeft behalve met de lichamelijke situatie te maken met persoonlijke opvattingen over tijd en keuzes over het verdere leven. Wanneer men zijn of haar eigen dagrimte kan aanhouden (eigen tijdstijl), dan loopt de zorg vaak veel soepeler.

Een cliënt van de thuiszorg: 'Nu ik weet dat ze bij mij altijd voor 10 uur komen, kan ik zelf mijn ochtend verder indelen. En als het een enkel keertje toch niet lukt, dan bellen ze.' 
 

Voorkeuren van de cliënt

Om achter de tijdwensen van de cliënten te komen, kunnen zorgmedewerkers hier gericht naar vragen. Je kunt hiervoor deze vragenlijst van Artemea en V&VN gebruiken: Tijdwensen in kaart brengen bij cliënten (pdf) 

 Het werken met het leefplezierplan helpt medewerkers om relaties en welbevinden op de voorgrond te plaatsen en hier iedere dag iets mee te doen. In een leefplezierplan is er ruimte voor de wensen en verlangens van een bewoner. Naast de aandacht voor medische zorg die in het zorgleefplan staat.

Bron

  • G. Verbeek, Zorg: een kwestie van tijd. Afstemming van zorgverleining en organisatie op tijdsperspectieven van cliënten, 2011 (promotieonderzoek)

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]