Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn
Tijd voor zorg

Tijd voor de cliënt

Persoonlijk contact maken, goed luisteren en rekening houden met individuele behoeften. Door de vele handelingen die gedaan moeten worden, schiet het er vaak bij in. Maar tijd nemen voor echte aandacht, al is het maar een paar minuten, is belangrijk voor de cliënt én voor jezelf. Want tevreden cliënten en voldoende tijd hebben voor iemand zijn een belangrijke factor in je werkplezier. 

Meer aandacht, meer werkplezier: 6 voordelen

Gefocust zijn op de persoon voor je levert je zoveel op. Je bent minder afgeleid en maakt minder fouten. Je weet beter wat er écht toe doet. Maar er zijn nog meer voordelen.  

Door meer aandacht te hebben voor je cliënt: 

  • heb je beter contact met je cliënt
  • krijg je te horen wat de echte vraag van de cliënt is
  • kun je je zorg beter afstemmen op wat iemand nodig heeft
  • heb je meer plezier in je werk
  • heb je vaak minder tijdsdruk, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt
  • krijg je meer voldoening in je werk  

Zo kun je na je dienst tevreden zijn met wat je die dag hebt gedaan. 

Aandacht geven zit ‘m in kleine dingen

Het geven van een beetje extra aandacht aan een cliënt schiet er door de hectiek van de dag weleens bij in. Maar het zit ‘m al in kleine dingen:  

  • toestemming vragen om een kamer/huis van iemand binnen te gaan
  • jezelf voorstellen bij de eerste ontmoeting
  • oogcontact maken
  • vragen hoe de cliënt zich (vandaag) voelt
  • met aandacht luisteren, teruggeven wat je hoort
  • geestelijk en emotioneel aanwezig zijn
  • ingaan op emoties van de ander

Leefplezierplan 

Werken met een leefplezierplan helpt om aandacht te geven aan de wensen en verlangens van de bewoner naast de aandacht voor de medische zorg die in het zorgleefplan staat. Het stimuleert je om relaties en welbevinden meer op de voorgrond te plaatsen en hier iedere dag iets mee te doen. Dit zorgt voor tevreden cliënten en meer werkplezier voor jou. 

Lees meer over het Leefplezierplan 

Voorkeuren van de cliënt

Om achter de tijdwensen van de cliënten te komen, kunnen zorgmedewerkers hier gericht naar vragen. Je kunt hiervoor deze vragenlijst van Artemea en V&VN gebruiken: Tijdwensen in kaart brengen bij cliënten (pdf) 
 

Bron

  • G. Verbeek, Zorg: een kwestie van tijd. Afstemming van zorgverleining en organisatie op tijdsperspectieven van cliënten, 2011 (promotieonderzoek)

Reageer op deze pagina

Wil je reageren op Zorg voor Beter? Lees dan eerst de spelregels door.