Zo zorg je voor een goed ingericht zorgplan met de juiste registraties
Laatst bijgewerkt op: 12-03-2024
Het zorgplan is onderdeel van het elektronisch cliëntendossier (ECD). Het is de plek waar je afspraken vastlegt over de zorg voor de cliënt. Maar het zorgt ook voor veel regeldruk. Hoe verminder je die administratieve lasten? Op deze pagina vind je tips om onnodige administratie bij het zorgplan te voorkomen. Zo heb je meer tijd voor zorg en meer werkplezier.
Wat is het zorgplan?
In het zorgplan leg je de voorkeuren, vragen, behoeften of doelen van de cliënt vast. Als zorgverlener kijk je hierbij naar de persoonlijke verzorging en wat verder belangrijk is voor de kwaliteit van leven. Het zorgplan heet ook wel het zorgleefplan. Lees meer over het zorgplan.
Wat zeggen zorgmedewerkers over werkdruk door het zorgplan?
Het zorgplan is een belangrijke basis voor de zorg voor je cliënt. Tegelijk zorgt het ook voor frustraties. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 27% van de administratieve lasten in de zorg te maken heeft met het zorgplan.
Voor zorgmedewerkers is bijvoorbeeld onduidelijk wat ze moeten rapporteren. En hoe die registraties helpen voor goede zorg. Daarnaast is niet duidelijk wanneer een handtekening onder het zorgplan verplicht is. Ook zeggen veel zorgmedewerkers dat ze tijd kwijt zijn aan de verplichte terugkerende overleggen om het zorgproces te evalueren.
Wat zegt de wet over administratie in het zorgplan?
Bekijk eerst welke registraties niet wettelijk verplicht zijn. Zo kun je onnodige administratie voorkomen. We bespreken hier 2 voorbeelden van administratie die niet nodig is.
Benieuwd welke registraties bij het zorgplan wél verplicht zijn? Bekijk een overzicht van verplichte registraties.
Handtekening onder het zorgplan niet verplicht
Sinds 1 oktober 2018 ben je niet meer verplicht om de cliënt het zorgplan te laten ondertekenen. Dus ook bij een verandering of bespreking van het zorgplan heb je geen handtekening van de cliënt nodig.
Alleen bijzonderheden rapporteren
Zorgmedewerkers hoeven volgens de wet de zorg niet te rapporteren als ze daarbij het zorgplan volgen. Dus zijn er geen bijzonderheden? Dan hoef je het niet te rapporteren. Het is genoeg om de voortgang bij doelen en bijzonderheden vast te leggen.
Hoe zorg je voor een goed ingericht zorgplan met de juiste registraties?
Wil je zelf werken aan een goed zorgplan voor minder regeldruk? Laat je inspireren door de volgende praktijkverhalen en tips.
Laat de handtekening onder het zorgplan weg
Door de handtekening van de cliënt onder het zorgplan weg te laten bespaar je tijd aan administratie. Zorgorganisatie Wilgaerden is hiermee aan de slag gegaan. Dit deden ze in 4 stappen:
- Bespreek het plan om de handtekening weg te laten in het overleg van kwaliteitsverpleegkundigen.
- De kwaliteitsverpleegkundigen verspreiden de nieuwe manier van werken naar alle teams op locatie via teamoverleggen.
- Plaats een bericht op intranet over stoppen met de handtekening en mogelijke alternatieven.
- Evalueer na een paar maanden de nieuwe manier van werken.
Laat je inspireren door het praktijkverhaal van Zorgorganisatie Wilgaerden.
Rapporteer geen zorg die in het zorgplan staat
Philadelphia Zorg rapporteert bewust geen zorg meer die aansluit bij het zorgplan. Lees hun verhaal op de website van Philadelphia Zorg.
Geef het zorgplan een andere naam
Verschillende organisaties gebruiken een andere aanpak voor het zorgplan: meer gericht op het welzijn van de cliënt. Zorggroep Elde Maasduinen noemt het zorgplan bijvoorbeeld een 'leefplezierplan'. Lees meer over de aanpak van zorggroep Elde Maasduinen.