Verbeteren doe je zo

Verminderen regeldruk

Als zorgverlener ben je veel tijd kwijt met het invullen van formulieren en checklists. Kostbare tijd, die je liever aan de cliënt besteedt. Deze administratieve taken zorgen voor een hoge werkdruk en zijn niet goed voor het werkplezier. Je vind hier alle informatie, hulpmiddelen, tips en voorbeelden die je verder helpen met het verminderen van regeldruk.

Wat is verplicht?

Waar komen registraties vandaan? Welke registraties zijn wettelijk verplicht en welke niet? En wat is er bekend over de hoeveelheid tijd die nu precies aan administratieve taken wordt besteed?
Lees verder
speel video af

Kom naar de schrapsessie

Ga samen met je collega’s aan de slag om de regeldruk binnen jouw organisatie in kaart te brengen en terug te dringen. Meld je aan voor een gratis schrapsessie.
Doe ook mee
Kom naar de schrapsessie

https://youtu.be/pd8MUuL-VVM

Ga samen met je collega’s aan de slag om de regeldruk binnen jouw organisatie in kaart te brengen en terug te dringen. Meld je aan voor een gratis schrapsessie.

Laatste nieuws

Een overzicht van het laatste nieuws over de aanpak van regeldruk in de ouderenzorg. Inclusief tips, voorbeelden en tools.
Lees verder

Praktijkvoorbeelden


Op welke manier werken zorgverleners aan het verminderen van de regeldruk? Wat zijn hun tips en ervaringen? De praktijkverhalen geven inzicht in de wijze waarop met regeldruk wordt omgegaan binnen de diverse organisaties.
Lees verder

Aan de slag met de toolkit


Goede zorg kost tijd. Hoe deel je de beschikbare tijd het beste in? En wat kun je als zorgverlener zelf doen om de registratielasten te beperken? Deze hulpmiddelen helpen je op weg.
Download de toolkit

Schrap- en snapmail

Wil je samen met je team werken aan minder regeldruk in jouw organisatie? Zodat je meer tijd overhoudt voor de cliënt? Ga aan de slag met de Schrap- & Snapmail!
Meld je aan

Kom je naar de snapsessie?

Werk je al actief aan het verminderen van regeldruk in jouw organisatie? Meld je dan aan voor een snapsessie. Ontmoet andere zorgorganisaties en ga in gesprek met organisaties als de inspectie en beroepsorganisaties.
Meld je aan

Stel je vraag

Heb je een vraag over het verminderen van regeldruk? Laat het ons weten. Een van onze experts kan je verder op weg helpen, maar je kunt ook vragen naar ervaringen binnen andere zorgorganisaties.
Stel je vraag
JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



Reacties

Laura 7/2/2017

Geachte mevrouw, meneer,
fijn dat er wordt ingezoomd binnen het registreren rondom de (intramurale) zorg. Goed ook om hierover in discussie te gaan en kritisch te kijken wat er nu daadwerkelijk geregistreerd moet worden.
Wel wil ik me hierbij ook richten op de thuiszorg en daarbij de zorgverzekeraars die de verantwoording willen zien van de geleverde zorguren. Een ander soort registratie dus. Naast registratie die wellicht echt nodig is om kwaliteit te bieden (denk aan het zorgleefplan), dienen medewerkers binnen de thuiszorg ook nog de tijden per cliënt, per moment te registreren én wat ze hebben gedaan binnen dat moment. Momenteel richt ik mij hierop en is het verbazingwekkend hoeveel handelingen hiervoor gedaan moeten worden en hoeveel disciplines hiermee bezig zijn. Een extra last op de schouders van de zorgmedewerkers, ten koste van de tijd daadwerkelijk besteedt aan de cliënt.
Het zou mooi zijn om hierover ook de discussie te starten.


Mandy 7/2/2017

Geachte heer, mevrouw,
Naar aanleiding van het thema: Verbeteren doe je zo, hoofdstuk: minder registraties, hieronder graag de volgende vraag.
Zojuist heb ik het Overzicht wettelijke verplichte registraties - intramuraal (herziene versie, mei 2016) van Vilans gelezen. Hieruit vroeg ik mij af, hoeveel registratie er in het zorgdossier van de cliënt moet blijven voordat het afgeroomd mag worden.
Ik hoor verschillende geluiden om mij heen. Dat er 1 maand registratie in het dossier van de cliënt moet zitten en de rest afgeroomd mag worden naar het schaduwdossier. Tevens hoor ik ook dat de richtlijn 2 maanden is.
Welke afspraken zijn hierover opgesteld? Welk termijn moeten wij als zorgaanbieder aanhouden.
Ik hoor het graag.


Lotte Bergen

mail | meer info

l.bergen@vilans.nl

Lees meer

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer