Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Verbeteren doe je zo

Verminderen regeldruk

Als zorgverlener ben je veel tijd kwijt met het invullen van formulieren en checklists. Kostbare tijd, die je liever aan de cliënt besteedt. Deze administratieve taken zorgen voor een hoge werkdruk en zijn niet goed voor het werkplezier. Je vind hier alle informatie, hulpmiddelen, tips en voorbeelden die je verder helpen met het verminderen van regeldruk.

Programma (Ont)Regel de langdurige zorg

In het programma (Ont)Regel de langdurige zorg staat het verminderen van regeldruk centraal. Het doel van het programma is tweeledig: meer tijd voor de cliënt en meer werkplezier voor de zorgverlener.

In het kader van dit programma helpt Vilans zorgverleners door kennis en informatie over regeldruk te toetsen en beschikbaar te stellen. Met deze kennis en informatie kun je als zorgverlener zelf aan de slag. Ook biedt het programma inzichten voor beleids-, branche- en beroepsorganisaties die behoefte hebben aan kennis over het terugdringen van de administratieve lasten.

Welke registraties zijn verplicht?

Welke registraties zijn wettelijk verplicht en welke niet? Download op deze pagina handige overzichten die je helpen om binnen je eigen organisatie aan de slag te gaan met het verminderen van de regeldruk.
Lees verder

Regeldruk in de ouderenzorg

Regeldruk is een veelbesproken probleem in de ouderenzorg, maar het vormt ook in andere zorgsectoren een ergernis. Zo kost het voldoen aan regels, dat vaak gepaard gaat met administratieve lasten, veel tijd. Tijd die niet besteed kan worden aan de directe (persoonlijke) zorgverlening.

De oplossing voor regeldruk is helaas niet zo simpel als het lijkt. Het is vaak niet duidelijk waar de regeldruk uit bestaat of waar het vandaan komt: er zijn zoveel verschillende regels. Je kunt hierbij denken aan de kwaliteit en veiligheid van de zorg, richtlijnen van de beroepsgroep, eisen van de zorgverzekeraars en afspraken tussen zorgverleners in een organisatie. Veel regels hebben een nuttige functie en leveren een bijdrage aan goede kwaliteit van de zorg of verbeteren de samenwerking binnen een organisatie.

Dit betekent dat je dus niet zomaar alle regels en registraties kunt schrappen. Het is belangrijk in gesprek te gaan over regeldruk en administratieve lasten binnen je organisatie. Zoek uit waar bepaalde regels of registraties vandaan komen, wat er nodig is om het aan te pakken en ga ermee aan de slag. Op Zorg voor Beter hebben we de nodige achtergrondinformatie, goede voorbeelden en hulpmiddelen verzameld die jou hierbij kunnen helpen.

VWS: Actieplan (Ont)Regel de Zorg

De overheid vindt te zware administratieve lasten een bedreiging voor de kwaliteit van de zorg. Daarom willen de minister en staatssecretaris van VWS de regeldruk in de zorg terugdringen. Zij presenteerden in mei 2018 een actieplan: ‘(Ont)Regel de Zorg’. Het doel van dit programma en de hierin beschreven acties is het merkbaar verminderen van de regeldruk voor de zorgverlener en cliënt.

Het actieplan is onderverdeeld in sectorplannen. Per sector staan allerlei regels genoemd die geschrapt kunnen worden. Een kleine greep uit deze plannen: huisartsen hoeven straks niet meer jaarlijks hulpmiddelen aan te vragen bij chronische aandoeningen, de 5-minutenregistratie in de wijkverpleging wordt afgeschaft en ziekenhuizen stoppen met dubbele registraties.

Stel je vraag

Heb je een vraag over het verminderen van regeldruk? Laat het ons weten. Een van onze experts kan je verder op weg helpen, maar je kunt ook vragen naar ervaringen binnen andere zorgorganisaties.

Lees meer op Zorg voor Beter

Gerelateerde thema’s

Lees verder

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



Reacties

Laura 7/2/2017

Geachte mevrouw, meneer,
fijn dat er wordt ingezoomd binnen het registreren rondom de (intramurale) zorg. Goed ook om hierover in discussie te gaan en kritisch te kijken wat er nu daadwerkelijk geregistreerd moet worden.
Wel wil ik me hierbij ook richten op de thuiszorg en daarbij de zorgverzekeraars die de verantwoording willen zien van de geleverde zorguren. Een ander soort registratie dus. Naast registratie die wellicht echt nodig is om kwaliteit te bieden (denk aan het zorgleefplan), dienen medewerkers binnen de thuiszorg ook nog de tijden per cliënt, per moment te registreren én wat ze hebben gedaan binnen dat moment. Momenteel richt ik mij hierop en is het verbazingwekkend hoeveel handelingen hiervoor gedaan moeten worden en hoeveel disciplines hiermee bezig zijn. Een extra last op de schouders van de zorgmedewerkers, ten koste van de tijd daadwerkelijk besteedt aan de cliënt.
Het zou mooi zijn om hierover ook de discussie te starten.


Mandy 7/2/2017

Geachte heer, mevrouw,
Naar aanleiding van het thema: Verbeteren doe je zo, hoofdstuk: minder registraties, hieronder graag de volgende vraag.
Zojuist heb ik het Overzicht wettelijke verplichte registraties - intramuraal (herziene versie, mei 2016) van Vilans gelezen. Hieruit vroeg ik mij af, hoeveel registratie er in het zorgdossier van de cliënt moet blijven voordat het afgeroomd mag worden.
Ik hoor verschillende geluiden om mij heen. Dat er 1 maand registratie in het dossier van de cliënt moet zitten en de rest afgeroomd mag worden naar het schaduwdossier. Tevens hoor ik ook dat de richtlijn 2 maanden is.
Welke afspraken zijn hierover opgesteld? Welk termijn moeten wij als zorgaanbieder aanhouden.
Ik hoor het graag.