Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Vernieuwend zorgen

Robot Tessa

Tessa is een sociale robot die cliënten helpt om structuur in het dagelijks leven aan te brengen. Ze herinnert cliënten aan kleine taken en geplande afspraken. Tessa vertelt hoe de agenda eruitziet en doet suggesties voor activiteiten zoals koffiedrinken. Tessa kan ook persoonlijke muziek afspelen.

Wie is Tessa?

 

https://youtu.be/f9XHMr6xDDU

Voor wie is Tessa geschikt?

Cliënten die ondersteuning in hun dagstructuur kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld mensen met dementie of mensen met een cognitieve beperking. De taken die Tessa uitspreekt kunnen op afstand in een app of webpagina worden ingesteld door een familielid of mantelzorger.

Praktische informatie

  • Maakt gebruik van wifi
  • Moet verbonden zijn met netstroom
  • Kosten € 1 per dag, verschillende abonnementsvormen mogelijk
  • Website leverancier

Ervaringen uit de werkplaats

Op het moment van deze werkplaatsbijeenkomsten was Tessa nog in ontwikkeling. Inmiddels is de robot voor iedereen te verkrijgen. Tijdens die ontwikkelfase kostte het nog wel tijd en moeite om de robot goed in te stellen. Deelnemers wilden bijvoorbeeld een profiel aanmaken wat je daarna niet meer opnieuw hoeft in te stellen. Dit werkte toen nog niet goed. Inmiddels zijn deze features aangepast. Zo werkt het profiel nu goed en lopen er meerdere pilots en onderzoeken. Tessa wordt al in veel zorgorganisaties gebruikt.

Deelnemers gaven aan dat voor het gebruik van Tessa een goede helpdesk belangrijk is. De ontwikkelaar van de robot laat weten dat ze inmiddels een goed bereikbare helpdesk hebben.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



Reacties

Roelfien Erasmus 13/7/2018

Robot Tessa is een maand bij een mevrouw thuis getest. Haar zoon was nauw betrokken bij het experiment. Ze waren heel positief over het idee, maar hadden nog wel een aantal verbeterpunten. Zo vond mevrouw de ogen eng en ziet ze Tessa toch als een ‘levend iets’. Ze vond het verwarrend dat Tessa ging slapen, terwijl zij zelf nog wakker was. Hierdoor trok ze vaak de stekker van de robot uit het contact, dit was echter niet zichtbaar voor de zoon. Ander aandachtspunt is dat het invoeren van taken veel werk kost. Dit moet nu nog voor elke dag opnieuw. Daarnaast zit er geen herhaalfunctie in de meldingen waardoor mevrouw soms een bericht miste. We wachten nog even met de inzet van Tessa. We blijven het bij andere organisaties volgen, dat was ook zo mooi aan de werkplaats, doordat we ervaringen delen kunnen we van elkaar leren.

Roelfien Erasmus, beleidsadviseur bij ZuidOostZorg