Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Tijd voor zorg

33 Time-outs om je tijdsdruk te verlagen

De boog kan niet altijd gespannen zijn. Belangrijk in je werk is het op tijd terugschakelen, als je periodes van tijdsdruk of piekbelasting meemaakt. Dat betekent dat je bewust je tempo verlaagt.

Soms kan dat al op je werk, door net wat rustiger te lopen of even kort pauze te nemen. Soms kom je daar pas na je werk aan toe.

Mindmap: 33 time-outs

Het nemen van time-outs om op adem te komen is op lange termijn belangrijk om het werken in de zorg op een goede manier vol te houden. Je kunt kort ontspannen en bent dan weer fris voor het volgende wat je doet. In de volgende mindmap staan 33 time-outs. Kies jouw favoriete tip(s) eruit en gebruik ze.

Download het plaatje voor een grotere, en printbare versie.

10 tips om meer balans te nemen in je werk

Hoe hanteer je de chaos aan bezigheden in je werk? Deel je je tijd in? Veel zorgprofessionals leggen zichzelf een 'tijdsorde' op. Zij maken planningen, houden taken bij en controleren de realisatie ervan. Artemea, het bureau voor ontwikkeling, advisering, begeleiding en verander­management, deed onderzoek naar tijdsbeleving in de zorg. Daar komen 10 handige tips uit voort.

10 tips

  1. Beperk je tijdsysteem! Hoe meer agenda's en planningen en takenlijsten je hebt, hoe warriger het wordt.
  2. Kies niet meer dan één digitale en/of één papieren werkwijze om je tijd te plannen, je taken te ordenen en te evalueren.
  3. Schoon je lijst en planning elke dienst of elke week op.
  4. Bepaal het belangrijkste. Markeer deze taken zodat je daaraan toekomt.
  5. Plan nooit alles vol. Hou tussentijd. Er loopt vaak iets uit.
  6. Neem de tijd voor wat onverwachts komt en belangrijk is.
  7. Weet welke taken je kunt skippen of doorschuiven.
  8. Bespreek met collega’s prioriteiten en keuzes
  9. Doe een follow-up van je doelen. Je leert ervan.
  10.  Accepteer dat je nooit alles kan doen wat je denkt te moeten doen. Waardeer wat ertoe doet.


 
In de mindmap laten we zien hoe het werkt met balans in je tijd. Je schakelt van het ene naar het andere. Je doet aan plannen waarbij je je prioriteiten weet, maar je staat tegelijk open voor alles wat erop je afkomt. Dat ga je niet uit de weg, maar je geeft het de juiste aandacht.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gabrielle Verbeek

mail | meer info

gverbeek@artemea.nl

Lees meer

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven