Naar hoofdinhoud Naar footer

Verminderen administratieve lasten bij MIC-meldingen

Een incident kan soms gebeuren. En soms zijn incidenten ook te voorkomen. Bij veel organisaties moet je incidenten daarom melden via MIC-meldingen. Het helpt je ervan te leren. En er zijn een paar verplichtingen. Nu zorgt het melden van incidenten vaak voor veel regeldruk. Hoe verminder je die administratieve last? Zodat je meer tijd hebt voor de zorg en voor werkplezier!

Wat laat onderzoek zien?

Incidenten melden is belangrijk om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Uit onderzoek blijkt alleen dat het melden van incidenten vaak een oorzaak van regeldruk is. Vragenlijsten zijn bij het melden bijvoorbeeld onnodig lang. Of er wordt onnodig vaak gemeld. Het nut van melden wordt vaak niet ervaren, vooral als er geen opvolging is op de melding. 

Wat vind je hier?

Op Zorg voor Beter delen we graag kennis en ervaringen over hoe je kunt omgaan met meldingen van incidenten die minder administratieve lasten geven. En hoe je kunt leren van incidenten. Zo houd jij meer tijd over voor zorg, en ontstaat er meer werkplezier!

Incidenten melden. Hoe werkt het?

Veiligheid en kwaliteit van zorg zijn belangrijk. Daarom is het nodig om incidenten te melden. Dan kun je ervan leren. Hoe meld je eigenlijk een incident? Wat wordt er met de melding gedaan? En hoe vindt de opvolging op de melding plaats?

Wat zegt de wet?

Vanuit de wet heb je een aantal dingen te doen bij het melden van incidenten. De IGJ ziet hierop toe. De volgende punten zijn verplicht:

  • Je hebt een interne procedure nodig om de incidenten te registreren en te analyseren. In de procedure staat ook hoe je het zorgproces gaat verbeteren bij een incident. De interne procedure mag geen negatieve gevolgen hebben voor de medewerkers die de melding gedaan hebben.
  • Je informeert de cliënt over het incident. Je maakt een aantekening in het dossier wanneer je de cliënt geïnformeerd hebt.
  • De betrokken zorgverlener meldt het incident bij de zorgaanbieder.

Bekijk een overzicht van de verplichte registraties in intramurale ouderenzorg

Hoe zorg je voor een slimme manier van incidenten melden?

Meld minder en zet leren centraal

Sommige zorgorganisaties veranderden de hele procedure van incidenten melden. Zij begonnen bij het doel: leren van incidenten waar dat kan. Dan kun je incidenten voorkomen in de toekomst. De administratieve lasten verminderden toen enorm. 

Tip: Zet bij het meldproces de ervaring van de medewerker voorop. Laat het meldproces daarom zo goed mogelijk aansluiten bij het werkproces van de medewerker.

Bij Zorggroep Oude en Nieuwe Land krijgen zorgmedewerkers de keus om te bepalen hoe ze het beste kunnen leren van een incident. Het resultaat is een enorme daling van MIC-meldingen. Het leren vullen ze nu op een andere manier in. Laat je inspireren door hun praktijkverhaal.

Zelf aan de slag!

Aan de slag met het verminderen van regeldruk binnen jouw organisatie? Kijk voor tips, tools en ervaringsverhalen op de pagina Ontregelen doe je zo.