Naar hoofdinhoud Naar footer

Wat is uitdroging bij ouderen?

Uitdroging, oftewel dehydratie, komt vaak voor bij ouderen en kan leiden tot verwardheid, terugkerende urineweginfecties, vallen, obstipatie en in ernstige gevallen zelfs tot de dood.​Op deze pagina lees je hoe je een vochttekort herkent, waar je op kunt letten en wat je kunt doen om het drinken te stimuleren.

Kenmerken van uitdroging

De persoon:

  • is suf of verward (delier), heeft last van duizelingen en valt snel
  • heeft een lage bloeddruk en/of koorts
  • is soms moeilijk te verstaan of verslikt zich snel
  • heeft obstipatie (geen ontlasting)
  • heeft dorst en plast weinig. De urine is donker van kleur
  • heeft een erg droge tong en slijmvliezen in de mond
  • heeft een minder elastische huid (dit is ook een normaal verouderingsverschijnsel), jeuk en last van huidinfecties
  • heeft met regelmaat urineweginfecties
  • verliest in korte tijd meer dan 3% van het lichaamsgewicht of meer dan 1 kg per dag

Ontdek de oorzaken van uitdroging en hoe je uitdroging kan voorkomen

Hoe weet je of iemand voldoende drinkt?

Ouderen hebben per dag ongeveer 1700 ml aan vocht nodig. Dit lukt veel mensen niet. Of met veel moeite. Vooral ouderen met cognitieve problemen, slikproblemen en ouderen die afhankelijk zijn van hulp of zorg lopen een verhoogd risico op uitdroging. Naast vocht afkomstig van dranken, telt ook het vocht mee uit soep, pap, vruchtenmoes, yoghurt, melk, toetjes en koffie. Een vochtlijst bijhouden is een optie. 

Hoeveel koffie?

Soms hoor je dat koffie niet mee zou tellen als drinkvocht, omdat de cafeïne vocht zou onttrekken aan het lichaam. Dit is niet waar. Wel stimuleert cafeïne de werking van de nieren en moet je daardoor wellicht vaker plassen. Toch wordt geadviseerd niet meer dan 5 à 6 kopjes koffie per dag te drinken. Teveel cafeïne kan namelijk wel klachten geven als slapeloosheid, hoofdpijn en gevoelens van onrust en angst. Dit geldt overigens ook voor energiedrankjes, deze bevatten ook veel cafeïne.

Warm weer en ziekte: meer vocht nodig

Soms verliezen mensen meer vocht dan normaal. Dit extra vochtverlies moet worden aangevuld. Mensen hebben meer vocht nodig wanneer:

  1. De buitentemperatuur flink oploopt of als het binnen erg warm is. De temperatuur in instellingen is vaak erg hoog. Laat mensen op warme dagen tenminste 2 liter per dag drinken.
  2. Er sprake is van koorts. Bied 500 ml extra vocht aan per iedere graad koorts boven de 38°C.
  3. Iemand veelvuldig braakt en/of diarree heeft. Probeer in te schatten hoeveel iemand aan vocht verliest en vul dit aan. Drink daarom veel, ook als je denkt dat iedere slok water er onmiddellijk weer uit komt. Bij drogist en apotheek is ORS verkrijgbaar. Dat is een poeder dat je oplost in water. Hiermee vul je niet alleen vocht aan, maar ook zouten en suikers.

Vochtbeperking

Sommige mensen hebben een vochtbeperking. Zij mogen vanwege een minder goed werkend hart of nieren niet te veel vocht gebruiken. De aanbevolen 1700 ml drinkvocht is voor deze mensen soms te veel. Mensen met een vochtbeperking hebben een verhoogde kans op uitdroging. Ga daarom bij een vochtbeperking altijd na wat de minimale vochtinname moet zijn. Volg bij een vochtbeperking altijd de dieetadviezen op van de arts of diëtist.

Hitteplan

Is het heet buiten en is de verwachting dat dit nog enkele dagen aanhoudt? Neem dan een kijkje op de volgende pagina’s voor informatie en tips: