Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn
Goed in gesprek

Motiverende gespreksvoering

Hoe motiveer je een cliënt die meer kan dan hij of zij wil? Dat is een hele kunst. Bij motiverende gespreksvoering probeer je te bereiken dat een cliënt intrinsiek gemotiveerd wordt tot verandering. Daarbij is het op de eerste plaats nodig dat de cliënt gaat twijfelen over zijn huidige gedrag. Bijvoorbeeld: zou ik niet gezonder moeten eten? Pas daarna kun je ander gedrag activeren, richting geven en werken aan het volhouden. Motivatie is afhankelijk van drie componenten: Ouderenzorg_woonzorgcentrum_contact

  • Willen: het belang van verandering inzien.
  • Kunnen: het hebben van vertrouwen in verandering.
  • Klaar zijn: het stellen van prioriteiten.

Motiverende gespreksvoering staat of valt met goede gesprekstechnieken.

Vier principes

Er zijn vier principes van ‘motiverende gespreksvoering’:

  1. Wees empathisch: het gaat om daadwerkelijk inleven in de cliënt en niet doen alsof.
  2. Ontwikkelen van discrepantie: richt je op het verschil (vanuit het perspectief van de cliënt) tussen het huidige en toekomstige gedrag. ‘Hoe ben of doe ik nu en hoe wil ik doen of zijn?’
  3. Meeveren met weerstand: vermijd discussie of argumentatie. Veer mee met de weerstand en zie dit als een kans.
  4. Ondersteunen van eigen effectiviteit: het gaat er hierbij om dat je het geloof in eigen kunnen ondersteunt en versterkt. Eigen effectiviteit is een directe voorspeller van gedragsverandering.

Meer informatie in de publicatie Motiverende gesprekstechnieken (pdf)

Reageer op deze pagina

Wil je reageren op Zorg voor Beter? Lees dan eerst de spelregels door.



Reacties

Julia van den Heuvel 16/2/2022

De linken naar vilans doen het niet meer, ik krijg de 404 foutmelding wanneer ik op die website kom.

Groetjes Julia, BBL leerling VIG.


Lenneke 20/9/2021

Hallo, ik ben voor mijn opleiding HBO-V bezig met het onderzoeken hoe we de gesprekstechniek motiverende gespreksvoering beter in de wijk in kunnen zetten. Nu vraag ik me af of de publicatie Motiverende Gespreksvoering die hierboven in Pdf staat, ook op papier is uitgegeven?


Marja 20/11/2019

Ik werk in de zorg en zou graag een opleiding willen volgen m.b.t. motiverende gespreksvoering. Kunt u mij daarin adviseren?

Zie uw reactie graag tegemoet.

Hartelijke groet, Marja van den Boogert