Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Persoonsgerichte zorg

Wat is persoonsgerichte zorg?

Persoonsgerichte zorg is zorg die is afgestemd op iemands persoonlijke behoeften, wensen en voorkeuren. De zorgverlener benadert de persoon niet als patiënt of cliënt, maar als mens. Centraal staat de vraag: wat heeft jouw cliënt nodig om zich gezond en gelukkig te voelen?

persoonsgerichte zorgPersoonsgerichte zorg zit vaak in kleine dingen. Als je in gesprek gaat met de cliënt en zijn naasten, komen er vaak verrassende kleine acties uit voort die echt het verschil kunnen maken.

Eerste stappen die je met de cliënt kunt zetten zijn:

  • De wens van de cliënt achterhalen.
  • Samen gesprekspunten vaststellen voor een afspraak of consult.
  • Samen gezondheids- of leefdoelen bepalen.
  • Samen een zorgplan of zorgleefplan maken.

Twee voorbeelden van persoonsgerichte zorg

Persoonsgerichte zorg kan op allerlei manieren toegepast worden. Wijkgezondheidscentrum Lindenholt in Nijmegen werkt bijvoorbeeld met een ‘driegesprek’. Een gesprek waarin de huisarts, een lid van het sociaal wijkteam en een wijkbewoner samen praten over de zorgen en vragen van de bewoner. Hierdoor sluiten zorg en welzijn beter aan op de behoeften van de cliënt.

Cicero Zorggroep uit Brunssum biedt cliënten die verhuizen naar hun woonvoorzieningen een warm welkom en een goede start. Door de overgang naar de nieuwe omgeving goed voor te bereiden, voelt de bewoner zich eerder thuis. Een zorgmedewerker van Cicero gaat voorafgaand aan de verhuizing bij de cliënt op bezoek om kennis te maken. Diezelfde medewerker is aanwezig op de dag van de verhuizing om de cliënt op te vangen. Het papierwerk verdwijnt tijdens de eerste week naar de achtergrond zodat de cliënt en zijn familie kunnen wennen aan de nieuwe situatie. Deze werkwijze is voorgekomen uit het maken van een 'patient journey'.

Samen beslissen

Samen beslissen over zorg en behandeling is een van de kernpunten van persoonsgerichte zorg. De meeste cliënten geven aan dat ze willen meebeslissen. Het is aangetoond dat gezamenlijke besluitvorming leidt tot positieve resultaten als meer cliënttevredenheid, beter geïnformeerde cliënten, een hogere therapietrouw en een betere relatie tussen zorgverlener en cliënt. Lees meer over samen beslissen

Succesfactoren

De organisaties die persoonsgerichte zorg in de praktijk brengen, noemen deze uitgangspunten als succesfactoren:

  • Benut de deskundigheid van de cliënt.
  • Doe zoveel mogelijk samen met collega’s.
  • Wees creatief en durf ‘out of the box’ te denken.
  • Probeer uit, leer en stel bij.
  • Gebruik het Huis van persoonsgerichte zorg als leidraad.
JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Jeanny Engels

mail | meer info

j.engels@vilans.nl

Lees meer

NieuwsPersoonsgerichte zorg

Meer nieuws

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven