Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Mondzorg

Omgaan met afweergedrag bij mondzorg

Mondzorg bij ouderen verdient meer aandacht. Extra lastig is het als cliënten, bijvoorbeeld met dementie, zich verzetten tegen tanden poetsen. Hoe ga je daarmee om? 

Stappenplan

De Landelijke Werkgroep Logopedie en Dementie heeft een vijfstappenplan 'Afweergedrag bij de mondverzorging bij cliënten met dementie' gemaakt voor alle mensen die mondzorg uitvoeren bij een persoon met dementie en geeft inzicht in het afweergedrag en de beïnvloedende factoren. Met als doel natuurlijk om de mondzorg te verbeteren, en de mondverzorging prettiger te laten verlopen.

Dit vijfstappenplan is gebaseerd op de richtlijn ‘Omgaan met afweergedrag bij eten en drinken van bewoners met dementie’ van Kenniskring Transities in Zorg, Hogeschool Rotterdam (2009) en de 'Richtlijn Mondzorg voor zorgafhankelijke cliënten in verpleeghuizen'. 

Archipel Zorggroep maakte eerder een ander  voor het beter omgaan met probleemgedrag bij mondzorg.

Praktische tips bij weerstand

Emmy Deurhof, beleidsmedewerker Archipel Zorggroep, geeft in dit filmpje praktische tips voor het omgaan met afweergedrag.

https://vimeo.com/145844514

Oefening: bewustwording van nabijheid

Ook vertellen medewerkers in dit filmpje hun ervaringen tijdens de waarbij iemand anders hun tanden poetste. In het filmpje komen ook Annelies Meeuwissen, teamleider zorgcentrum Sint-Jozef, en Nicolet Destree, docent verpleeg- en omgangskunde ROC Mondriaan aan het woord. Het filmpje is gemaakt tijdens de Kennismarkt van Zorg voor Beter over de workshop ‘Omgaan met afweergedrag bij mondzorg’.

Online training 'dementie in de tandartsenpraktijk'

Mensen met dementie willen vaak zo lang mogelijk een gewoon leven leiden en dus ook hun eigen tandarts blijven bezoeken. Om ervoor te zorgen dat een bezoek aan de tandarts prettig verloopt, is er een gratis online training ontwikkeld. Volgens KNMT-voorzitter Wolter Brands helpt de training medewerkers in de mondzorgpraktijk om dementie te herkennen. 'Ook leren ze op een heel praktische manier te zien wat ze kunnen doen om ervoor te zorgen dat een bezoek aan de praktijk prettig verloopt.'

Hoe werkt de training?

Deelnemers oefenen met praktijksituaties, die voorgesteld zijn door medewerkers zelf. Hoe stel je een boze mevrouw met dementie gerust? En: hoe reageer je bijvoorbeeld op een onrustige cliënt tijdens de behandeling?

Volg de gratis online training van KNMT en Samen Dementievriendelijk

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]