Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Eten en drinken

Bewustwording: eerste stap in voedingszorg

Bewustwording is de belangrijke eerste stap bij goede voedingszorg. Met de zogeheten focuskaarten en ervaringskaarten kunnen medewerkers en studenten werken aan het juist signaleren van ondervoeding en slechte maaltijdambiance.

De kleine opdrachten geven reflectie, bewustwording en uitwisselmomenten. Speel bijvoorbeeld ‘Smaken Verschillen’: een activerende werkvorm met bewoners of met medewerkers onderling. Vijf soorten spelkaartjes voor in het spel, losse kaartjes thematisch, ook los te gebruiken als bewustwordingskaartje en manier om met elkaar in gesprek te komen.

Ervaringskaarten Eten en Drinken

  • Hoe wij hier ontbijten? Ervaar het zelf!
  • Alleen nog even iedereen aanschuiven? Ervaar het zelf! (Over afhankelijk zijn tijdens de maaltijd).
  • Kom mevrouw de Jong, nog twee hapjes…’ Ervaar het zelf! (Over geholpen worden tijdens de maaltijd).
  • Hoe is de ambiance hier eigenlijk tijdens de maaltijden? Ervaar het zelf!
  • ‘Oh daar is de trombosedienst al en ik zit nog te eten…’ Ervaar het zelf! (Over storingen gedurende de maaltijd).
  • Even snel die borden weghalen, dan kan het toetje komen. Ervaar het zelf! (Over haast tijdens de maaltijd).
  • Aan de lunch voor ieder wat wils? Ervaar het zelf! (Over ervaren slechte ambiance).

Focuskaarten Eten en Drinken

  • Het oog wil ook wat! Eetlustverbetering door optimalisering van de maaltijdambiance.
  • ‘Goh, u zwemt helemaal in uw kleren…’ Cliënten screenen op ondervoeding.
  • 'Even een moment stilte graag…’ Bidden, danken en andere rituelen tijdens de maaltijd.
  • ‘Ga toch weg met die lepel!’ Omgaan met afweergedrag bij eten en drinken bij cliënten met dementie.
  • ‘En, heeft het gesmaakt?’ De maaltijdwaardering van cliënten.
  • Meet en weet wat de cliënt eet. De voedingsinname meten van cliënten.

Ervaringskaarten

Met een ervaringskaart ondervind je zelf wat cliënten ervaren voor, tijdens of na de maaltijd. Denk aan de ambiance, het aanschuiven van de stoel, geholpen worden tijdens het eten enzovoorts. Door deze ervaring word je je bewuster van de huidige zorg en gang van zaken rondom eten en drinken. Zo kun je je werk anders en beter gaan uitvoeren. Op elk kaartje staan ook opdrachten voor meer diepgang. Deze hoef je in eerste instantie dus niet uit te voeren. Dat kan ook in een later stadium.

Focuskaarten

Met behulp van een focuskaart kun je een bepaalde periode (bijvoorbeeld een week) extra aandacht besteden aan een bepaald onderwerp. Individueel of als team. Denk aan maaltijdwaardering, rituelen en omgaan met afweergedrag. Dankzij de focus leer je in korte tijd meer over het onderwerp en kijk je - samen met collega’s - naar aspecten die belangrijk zijn. Hierover kun je dan weer afspraken maken.

Spel Smaken Verschillen

Met het spel ‘Smaken Verschillen’ kun je op een speelse manier het gesprek aan gaan met cliënten en elkaar over eten en drinken. Cliënten krijgen de ruimte om te bespreken wat ze lekker vinden, welke behoeften ze hebben en welke verbeterpunten ze zien. Ook biedt het spel gelegenheid om te vertellen over vroeger. Als zorgmedewerker krijg je een andere kant van cliënten te zien. Het spel kan inzicht geven in wensen en behoeften, maar ook in risicogedrag.

We raden je aan om het spelbord op stevig A3-papier te printen. De spelkaarten kun je printen en uitknippen. Ook bestaat er de mogelijkheid om zelf vragen toe te voegen met de lege spelkaartjes. De spelkaartjes kun je ook los van het spel als gespreksstarters gebruiken.

Download spel Smaken Verschillen

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Marian de van der Schueren

mail | meer info

Marian.devanderSchueren@han.nl

Lees meer

NieuwsEten en drinken

Meer nieuws

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven