Een tijdstijl is een persoonlijke manier van omgaan met tijd. De ene collega is heel precies met tijdafspraken, de ander is wat flexibeler. Er zijn in de praktijk zes tijdstijlen van zorgmedewerkers te onderscheiden.
Zes tijdstijlen van zorgmedewerkers
1. Georganiseerd en gepland
Een medewerker met deze tijdstijl heeft overzicht. Zij kan prima plannen en haar taken afwerken. Zij heeft zelden last van tijdsdruk, want zij heeft haar zaakjes goed op orde.
2. Tijd nemen, hier en nu
Deze medewerkers houden hun aandacht bij de cliënt, want voor hen willen zij ‘er zijn’. Een strakke werkindeling is voor hen niet fijn. Zij werken spontaan en nemen de tijd die zij nodig vinden.
3. Doorwerken en tijd nemen
Deze medewerkers combineren efficiency en aandacht voor de cliënt. Zij werken in vlot tempo door. Maar als een cliënt hen nodig heeft, dan laten zij hun 'to do'-lijst liggen.
4. Soms is het rennen
Deze zorgmedewerkers hebben last van de piekmomenten in de zorg. Zij kunnen moeilijk omgaan met situaties waarin er veel verschillende vragen tegelijk op hen afkomen. Dit geeft veel stress.
5. Gejaagd door de tijd
Deze medewerkers gaan steeds harder rennen en haastiger werken. Het gevolg is dat zij fouten maken, steeds meer stress voelen en uiteindelijk de kans lopen ziek te worden.
6. Aan het leren
Leerlingen, stagiaires en ook nieuwe collega's missen vaak het werkoverzicht. Daarom werken zij minder efficiënt. Zij vergelijken hun tempo met dat van collega's die wel vlot doorwerken.
Test: wat is jouw tijdstijl?
Vul de digitale vragenlijst in waarmee je kunt nagaan hoe je eigen tijdstijl is. Analyse geeft inzicht in de verschillen tussen mensen, maar vooral inzicht in jezelf. Wat is je natuurlijke manier van doen? Als je beter ziet hoe jezelf met tijd omgaat, weet je wat jouw sterke kant is en eventueel ook wat je graag meer zou willen ontwikkelen.
Doe de interactieve werkvorm Jouw tijdstijl: hoe ga jij om met tijd? op de website van Artemea.