Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Tijd voor zorg

Wat zouden zorgverleners doen met een uur extra werktijd? 05/03/2020

In de zorg komt de beleving van tijdsdruk veel voor. Veel zorgverleners hebben het idee te veel te moeten doen in te weinig tijd. In onze poll vroegen we jullie onlangs wat je zou doen als je een uur extra per dag zou hebben. In totaal deden 157 zorgprofessionals mee aan de poll.

Door: Gabriëlle Verbeek

Iets minder gehaast mijn werk doen, waardoor het contact met de cliënt weer een rol van observatie en betekenis krijgt.

We vroegen dus wat je zou doen, als je een uur extra per dag had. Dat leverde het volgende beeld op (zie onderstaande afbeelding). Vooral de cliënt zou hier bij gebaat zijn, want er wordt dan meer geluisterd, meer aandacht gegeven en tijd genomen voor gesprek met cliënten over hun zorgen en emoties.

Maar ook aandacht geven en tijd en investeren in jezelf worden genoemd. Van meer pauze nemen tot eindelijk eens toekomen aan vakinhoud en scholing.

Tijd aan de bewoner besteden. Ingaan op hetgeen ze mij willen vertellen. Niet afkappen of wegwuiven. Maar samen een kopje koffie drinken en in gesprek. 

Hoe kom je aan een extra uur?

De grote vraag is natuurlijk hoe je aan een extra uur komt. Hier kwamen heel veel interessante suggesties op. Zoals: ‘tijd per gratie’:

'Tijd per gratie'

"Sinds een jaar of twee heb ik het idee losgelaten dat werktijd nooit gratis mag zijn. Ik reserveer in gedachten altijd een half uur extra na mijn dienst die ten goede mag komen aan extra aandacht, en die ik niet zal declareren. Het is tijd per gratie. Dit heeft mij al zo veel goeds opgeleverd, onbetaalbaar! Ik besef dat dit erg luxe is, en zal dit niet van anderen vragen. Maar wil het wel delen, want tijd is iets wat je krijgt. Ook deze tip is gratis, en heeft eveneens geen prijs."
Esther



Andere ideeën gaan over regelarme of ontregelde zorg. Tijd maken door de omslachtige werkprocessen te beperken:

'Minder regeldruk'

"Minder regels; eenvoudige rapportage, zorg op maat, levensverhaal kennen en daarin investeren om zo tot een passende zorgverlening te komen mét tijd voor de belangrijkste zaken van dié betreffende cliënt!"
Marijke
 


Bij nogal wat zorgprofessionals is er grote behoefte aan medewerking vanuit het zorgsysteem om de ballast aan administratie en onnodige overhead te schrappen. Hier heeft men veel last van, bijvoorbeeld in de wijk:

'Administratie schrappen'

"De registratielast kan naar beneden, in de wijk blijf je aan het verantwoorden wat je doet om van de zorgverzekeraar de “cliënttijd” vergoed te krijgen. Alle overige werkzaamheden zoals ketenoverleg, netwerk verbreden enz. is indirect en levert “niets” op. Maar ondertussen ben ik wel verantwoordelijk voor heel veel voorwaarden die door de verzekeraar worden gesteld." 
Esther


Zorgprofessionals vragen ook om niet aldoor verantwoordelijk te worden gemaakt voor tussenstappen in andermans proces: 

'Verantwoordelijk voor tussenstappen'

"Als een verwijzing voor orthopedische schoenen rechtstreeks van arts naar schoenmaker gaat hoef ik niet meer 6 pagina's per aanvraag op zorginfo in te vullen. Als de schoenmaker vervolgens de factuur rechtstreeks naar het zorgkantoor stuurt hoef ik als verpleegkundige hier niet meer tussen te zitten en scheelt dit veel registratie last."
Ingrid

Scholing inbouwen in het werk

Kennis ontwikkelen wordt vaak aangeboden. Alleen tijd ontbreekt helaas vaak op de werkvloer. Maak scholing korter. Of verdeel in delen. 15 minuten tijd op de werkvloer heeft iedereen wel.

En de winnares is…. Monique Turksma van Interaktcontour. Zij komt met een idee om te werken aan vakkennis door korte stukjes scholing in te bouwen in het werk. Waardoor er toch ‘voeding’ is en geleerd wordt, terwijl dat meer vanzelf gaat. 

Bij Monique gebeurt dit nu ook. Tijdvragende scholing is een drempel. Door het in stukjes op te knippen, kan iedereen toch geschoold worden. Dit wordt intussen op meerdere locaties in gezet. Haar suggestie is ook een plan van aanpak te maken. Voorleggen en daarbij aangeven hoeveel tijd dit gaat kosten. Haar ervaring is dat managers en teamleiders hier zeker voor open staan.

Monique krijgt een tijdspel voor haarzelf en haar team(s).

Tijd in de zorg

In het thema Tijd voor zorg verzamelen we goede voorbeelden en praktische werkvormen om beter om te gaan met tijd in de zorg. Bekijk ook deze pagina voor het aanpakken van tijdvreters in de zorg.
Ga naar het thema

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer