Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn
Verbeteren doe je zo

Materialen organiseren verbeteren

Samenstellen verbeterteam

Materialen verbeteren processen

  • Toolkit slimme werkprocessen (pdf). De toolkit is gemaakt voor het project ‘Slimme Werkprocessen’. In dit project is de Lean Plus methodiek gebruikt om processen slimmer te organiseren en meer ruimte voor de directe zorg te creëren. Lean is een pragmatische aanpak om bedrijfsprocessen te analyseren, verbeteren en waarde toe te voegen voor de klant.
  • Artikel De strijd tegen de Grote Vergelers kent alleen winnaars (pdf) door René Denis, Vilans, 2009. Het artikel beschrijft de zeven bronnen van verspilling (de Grote Vergelers). Deze bronnen zijn bedoeld om u op ideeën te brengen bij het zelfstandig identificeren van verspillingen, en achterliggende oorzaken daarvan, in werkprocessen.
  • Aanpak procesvernieuwing en procesverbetering (pdf). Plan van aanpak (handleiding) met bijbehorende instrumenten voor procesvernieuwing en verbetering, zoals Verbetering in fasen en Procesverbetering: bottom up én top-down. De handleiding procesaanpak faciliteert bestuurders en teamleiders bij het verbeteren en herontwerpen van processen en het implementeren van innovaties in de zorg, Zorgalliantie.nu!, 2010.
  • Boek, Benders, J., Van der Voort, M.R. en Berden, B. (redactie), Lean denken en doen in de zorg, Acht verhalen uit de praktijk, Lemna, Den Haag, 2010.
  • Productive Care; lean in de ouderenzorg. Sinds enige tijd zijn nu ook de eerste verpleeghuizen van start gegaan met Lean werken. Het programma dat hiervoor het uitgangspunt vormt heet Productive Care. Productive Care is ontwikkeld op basis van de goede ervaringen en resultaten met Productive Series bij de NHS (National Health Service) in de UK en met Productive Ward (evidence based) bij Nederlandse ziekenhuizen. Bronnen: Artikel, Productive Ward (pdf), Moel, J.P.C de., Productive Ward: een doe-het-zelf-verbeterprogramma. In: Kwaliteit in Zorg, nr. 1. 2011 en het Engelstalige artikel 'The impact of a large-scale quality improvement programme on work engagement: Preliminary results from a national cross-sectional-survey of the ‘Productive Ward
  • Design thinking, service design. Veel innovaties slagen niet omdat ze geen aansluiting vinden bij de behoeften van mensen. Het innoveren van diensten begint in Service Design daarom altijd bij het leren begrijpen van mensen.
    Artikel (te bestellen bij TNO): Innoveren in de zorgsector door 'design thinking', M. van der Steen, 2011.
    Presentatie: Innoveren in de zorg door design thinking
    Brochure: Innovation is served, ministerie Economische Zaken, 2009 (gratis te downladen)
  • Appreciative Inquiry (AI) is een aanpak voor organisatieverandering waarbij mensen samen onderzoeken wat er werkt in plaats van wat er verkeerd gaat.
    Website: Appreciative Inquiry
    Artikel: Alles wat aandacht krijgt groeit, de Groot et al., AIMagazine (jaartal onbekend)
    Boek: The Appreciative Inquiry Handbook: For Leaders of Change, D. Cooperrider, 2008
    Of Waarderend organiseren, appreciative inquiry: co-creatie van duurzame verandering, Masselink et al., 2008.

Materialen verbetermethoden 

Materialen voorwaarden verbetering  

  • Werkblad De weg naar verandering (pdf). Eenvoudig werkblad om inzicht te krijgen in wat nodig is voor verandering.
  • Aanpak Aansluiten bij drijfveren van mensen (pdf). Inzicht in drijfveren van mensen kan helpen bij het kiezen van de manier waarop verbetering geïmplementeerd kan worden. Zie ook het onderwerp Spiral Dynamics bij (wat is verbeteren).
  • Promotie Frouke de Poel, Rijksuniversiteit Groningen, juli 2011. Hoe een leidinggevende omgaat met verandering heeft directe invloed op de uitvoering van veranderprocessen.

Reageer op deze pagina

Wil je reageren op Zorg voor Beter? Lees dan eerst de spelregels door.