Wanneer resultaten voor automatisch aanvullen beschikbaar zijn, gebruikt u de pijlen omhoog en omlaag om te bekijken en op Enter om te selecteren.
Toon zoekbalk
Toon menu
Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn
Home
Thema's
Continentie
Dementie
Depressie
Digitale zorg
Diversiteit
Duurzame zorg
Eten en drinken
Goed in gesprek
Huidletsel
Hygiëne
Informele zorg
Intimiteit en seksualiteit
Medicatieveiligheid
Mondzorg
Palliatieve zorg
Persoonsgerichte zorg
Probleemgedrag
Risicosignalering
Samenwerken in de wijk
Tijd voor zorg
Valpreventie
Verbeteren doe je zo
Vernieuwend zorgen
Verzorgend wassen
Welbevinden en levensvragen
Werken met het zorgdossier
Werkplezier
Zelfredzaamheid
Zorg en dwang
Nieuws
Wetgeving
Kwaliteitskaders
Agenda
06-06
Leerbijeenkomst casemanagement: zo kan het
09-06
Inspiratiedag: problemen voorkomen met de kennis van nu
13-06
Landelijke conferentie: een nieuwe generatie ouderen langer thuis
27-06
Congres: van zorg naar bewegen
30-06
Wzd Café - Aan de slag met de Wzd-wijzer
03-07
Congres ‘Waardigheid en trots voor de toekomst’: kom je ook?
Onderwijs
Kennisbundels
Online videotheek
Meer lesmateriaal
Beroepsprofielen
Hbov-stages
Leernetwerken wijkverpleging
Ouderen en onderwijs
Jongeren inspireren
Lokale samenwerking
Banners onderwijs
Kennis delen
Leren en veranderen
Praktijkvragen
Databank interventies
Geheugenpoli Netwerk
Werkplaatsen
Over ons
Onze experts
Promotietips
Banners
Onze posters
Bezoekerspanel
Pers
Contact
Home
Thema's
Verbeteren doe je zo
Als organisatie
Organiseren
Materialen
Verbeteren doe je zo
Verbeteren doe je zo
Slimmer zorgen
Onnodige zorghandelingen
Terugdringen onnodige zorg
Als medewerker
Verbetermethode
Als team
Wat is verbeteren?
Opstarten
Communicatie
Doel bepalen
Meten en begrijpen
Geeltjesmeting
Materialen
Als organisatie
Doel bepalen
Organiseren
Materialen
Testen en implementeren
Vasthouden
Materialen
Video's verbeterprocessen
Nieuws
Nieuws over Verbeteren doe je zo
Verbeteren doe je zo
Materialen organiseren verbeteren
Samenstellen verbeterteam
Projectorganisatie
(pdf). Format voor het samenstellen van een sterk verbeterteam.
Materialen verbeteren processen
Toolkit slimme werkprocessen
(pdf). De toolkit is gemaakt voor het project ‘Slimme Werkprocessen’. In dit project is de Lean Plus methodiek gebruikt om processen slimmer te organiseren en meer ruimte voor de directe zorg te creëren. Lean is een pragmatische aanpak om bedrijfsprocessen te analyseren, verbeteren en waarde toe te voegen voor de klant.
Artikel
De strijd tegen de Grote Vergelers kent alleen winnaars
(pdf) door René Denis, Vilans, 2009. Het artikel beschrijft de zeven bronnen van verspilling (de Grote Vergelers). Deze bronnen zijn bedoeld om u op ideeën te brengen bij het zelfstandig identificeren van verspillingen, en achterliggende oorzaken daarvan, in werkprocessen.
Aanpak procesvernieuwing en procesverbetering
(pdf). Plan van aanpak (handleiding) met bijbehorende instrumenten voor procesvernieuwing en verbetering, zoals Verbetering in fasen en Procesverbetering: bottom up én top-down. De handleiding procesaanpak faciliteert bestuurders en teamleiders bij het verbeteren en herontwerpen van processen en het implementeren van innovaties in de zorg, Zorgalliantie.nu!, 2010.
Boek, Benders, J., Van der Voort, M.R. en Berden, B. (redactie), Lean denken en doen in de zorg, Acht verhalen uit de praktijk, Lemna, Den Haag, 2010.
Productive Care; lean in de ouderenzorg. Sinds enige tijd zijn nu ook de eerste verpleeghuizen van start gegaan met Lean werken. Het programma dat hiervoor het uitgangspunt vormt heet Productive Care. Productive Care is ontwikkeld op basis van de goede ervaringen en resultaten met Productive Series bij de NHS (National Health Service) in de UK en met Productive Ward (evidence based) bij Nederlandse ziekenhuizen. Bronnen: Artikel,
Productive Ward
(pdf), Moel, J.P.C de., Productive Ward: een doe-het-zelf-verbeterprogramma. In: Kwaliteit in Zorg, nr. 1. 2011 en het Engelstalige artikel '
The impact of a large-scale quality improvement programme on work engagement: Preliminary results from a national cross-sectional-survey of the ‘Productive Ward
’
Design thinking, service design. Veel innovaties slagen niet omdat ze geen aansluiting vinden bij de behoeften van mensen. Het innoveren van diensten begint in Service Design daarom altijd bij het leren begrijpen van mensen.
Artikel (te bestellen bij TNO):
Innoveren in de zorgsector door 'design thinking'
, M. van der Steen, 2011.
Presentatie:
Innoveren in de zorg door design thinking
Brochure:
Innovation is served
, ministerie Economische Zaken, 2009 (gratis te downladen)
Appreciative Inquiry (AI) is een aanpak voor organisatieverandering waarbij mensen samen onderzoeken wat er werkt in plaats van wat er verkeerd gaat.
Website:
Appreciative Inquiry
Artikel:
Alles wat aandacht krijgt groeit
, de Groot et al., AIMagazine (jaartal onbekend)
Boek: The Appreciative Inquiry Handbook: For Leaders of Change, D. Cooperrider, 2008
Of Waarderend organiseren, appreciative inquiry: co-creatie van duurzame verandering, Masselink et al., 2008.
Materialen verbetermethoden
Aan de slag met de doorbraakmethode
, een methode voor het doorvoeren van verbeteringen op de website van In voor zorg!
Trainingsmodule Innoveren en Leiding geven
(pdf), gebaseerd op de principes van Practice Development (een systematische benadering die zorgverleners en teams in de zorg ondersteunt kritisch te reflecteren op de wijze waarop ze de zorg uitvoeren en hoe ze deze kunnen verbeteren).
Evaluatie Project Zorg voor Beter Regionaal
(pdf). Regionale borging van Zorginnovatie.
Zorg voor betere regio. Een krachtige leeromgeving
(pdf). Good Practice beschrijving van een krachtige leeromgeving voor hbo-studenten. Een voorbeeld van een experimenteel ontwikkelproject voor de implementatie van verbetering in samenwerking met een Hogeschool.
Materialen voorwaarden verbetering
Werkblad
De weg naar verandering
(pdf). Eenvoudig werkblad om inzicht te krijgen in wat nodig is voor verandering.
Aanpak
Aansluiten bij drijfveren van mensen
(pdf). Inzicht in drijfveren van mensen kan helpen bij het kiezen van de manier waarop verbetering geïmplementeerd kan worden. Zie ook het onderwerp Spiral Dynamics bij
Materialen
(wat is verbeteren).
Promotie Frouke de Poel
, Rijksuniversiteit Groningen, juli 2011. Hoe een leidinggevende omgaat met verandering heeft directe invloed op de uitvoering van veranderprocessen.
Deel deze pagina
Deel via Whatsapp
Print
Deel via Facebook
Deel via Twitter
Deel via LinkedIn
Deel via Mail
Reageer op deze pagina
Ik ontvang graag een mail als er een reactie wordt geplaatst.
Wil je reageren op Zorg voor Beter? Lees dan eerst de
spelregels
door.
Je e-mailadres:
Wil je reageren op Zorg voor Beter? Lees dan eerst de
spelregels
door.
Abonneer op bericht
Je naam*
Je e-mailadres*
Schrijf je reactie* (vermeld s.v.p. ook je functie)