Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Soort

Onderzoek

Taal

Nederlands

Zes tijdstijlen van zorgmedewerkers

Gepubliceerd op: 31-12-2011

Medewerkers in de zorg reageren niet hetzelfde op tijdsproblemen en situaties in hun werk. Er zijn in de praktijk grote verschillen. Uit promotieonderzoek van Gabriëlle Verbeek (2011) blijkt dat er in de langdurige zorg uiteenlopende tijdstijlen zijn.

  1. Georganiseerd en gepland. Een medewerker met deze tijdstijl heeft overzicht. Zij kan prima plannen en haar taken afwerken. Zij heeft zelden last van tijdsdruk, want zij heeft haar zaakjes goed op orde. 
  2. Tijd nemen, hier en nu. Deze medewerkers houden hun aandacht bij de cliënt, want voor hen willen zij ‘er zijn’. Een strakke werkindeling is voor hen niet fijn. Zij werken spontaan en nemen de tijd die zij nodig vinden. 
  3. Doorwerken en tijd nemen. Deze medewerkers combineren efficiency en aandacht voor de cliënt. Zij werken in vlot tempo door. Maar als een cliënt hen nodig heeft, dan laten zij hun 'to do'-lijst liggen. 
  4. Soms is het rennen. Deze zorgmedewerkers hebben last van de piekmomenten in de zorg. Zij kunnen moeilijk omgaan met situaties waarin er veel verschillende vragen tegelijk op hen afkomen. Dit geeft veel stress. 
  5. Gejaagd door de tijd. Deze medewerkers gaan steeds harder rennen en haastiger werken. Het gevolg is dat zij fouten maken, steeds meer stress voelen en uiteindelijk de kans lopen ziek te worden. 
  6. Aan het leren. Leerlingen, stagiaires en ook nieuwe collega's missen vaak het werkoverzicht. Daarom werken zij minder efficiënt. Zij vergelijken hun tempo met dat van collega's die wel vlot doorwerken. 

Ga naar

Vrije Universiteit Amsterdam