Naar hoofdinhoud Naar footer

Diversiteit en inclusie

De term 'persoonsgerichte zorg' hoor jetegenwoordig vaak. Het betekent dat de cliënt met zijn voorkeuren, vragen en gewoonten centraal staat. Om mensen met een andere achtergrond goed van dienst te zijn, is het extra belangrijk dat zorgmedewerkers persoonsgericht werken. Als zorgmedewerker moet je leren omgaan met allerleiverschillen, omgaan met diversiteit dus. Dat betekent je bewust worden van je eigen achtergrond en die van de cliënt en eventueel je houding en manier van communiceren aanpassen. Hoe doe je dat? Daarover gaat het in dit thema.

Belangrijke vragen om te stellen:

  • Hoe ga je om met al die verschillende achtergronden van cliënten?
  • Weet je wat de seksuele geaardheid van je cliënt is? Of die van je collega's?
  • Weet jij of je collega's gelovig zijn?
  • Kun je je als niet-gelovige voorstellen hoe het is om streng gelovig te zijn, en andersom?
  • Hoe ga je om met cliënten die weinig opleiding hebben gehad? Begrijpen zij wat hun aandoening of zorg inhoudt?

Een open houding

Uitgangspunt van inclusie is een respectvolle, open, niet-oordelende houding. Die houding kun je jezelf aanleren. Interesse tonen, open vragen stellen, niet invullen voor een ander, je kunt leren zo te communiceren dat je respect toont voor iedereen, ongeacht verschillen.

Diversiteit en inclusie in je zorgorganisatie op de agenda krijgen, is een zoektocht met veel vragen. Daarom zijn de organisaties Cordaan, NoordWestVeluwe, ZuidOostZorg, Mijzo en AxionContinu samen met Vilans in leerateliers aan de slag gegaan om te kijken hoe je hier werk van maakt. Het resultaat is een inspiratiebox, inclusief acht veelgestelde vragen en onze antwoorden hierop.