Naar hoofdinhoud Naar footer

9 tips voor een betere samenwerking

Gepubliceerd op: 01-02-2022

Ouderen in de wijkzorg hebben vaak meerdere hulpvragen en problemen. Daardoor krijgen ze vaak te maken met hulpverleners uit verschillende domeinen. Een goede samenwerking is cruciaal, je benut elkaars kennis beter, cliënten worden beter en sneller geholpen en kunnen zoveel mogelijk zelf de regie houden.

9 tips voor een betere samenwerking

Uit het onderzoek 'De spil in de wijk' kwamen 9 tips voor (en door) zorgverleners:

  1. Werk proactief in het opzoeken van contact.
  2. Ga het gesprek aan over elkaars werkwijze en visie.
  3. Ken én maak gebruik van elkaars kennis en kunde. 
  4. Werk ook fysiek dicht bij elkaar.
  5. Organiseer momenten om elkaar te spreken.
  6. Weet wie betrokken is in een casus. Spreek duidelijk af wie wat doet en op welk moment je de ander inschakelt.
  7. Spreek met elkaar af wie de regie heeft.
  8. Koppel terug over stand van zaken binnen de casus.
  9. Evalueer regelmatig hoe de samenwerking gaat.

Van de tips is een poster met cartoons gemaakt. Gebruik deze poster om je collega's (ook uit andere domeinen!) te wijzen op het belang van een goede samenwerking.

Deel deze pagina via:

Contactpersonen