Naar hoofdinhoud Naar footer

Afweren van contact

Om geen contact te maken, gebruik je afweermechanismen. Er zijn verschillende afweermechanismen.

  • Je kijkt de ander bewust niet aan.
  • Je loopt weg (letterlijk).
  • Je ontkent dat er iets aan de hand is, terwijl dat wel het geval is.
  • Je maakt het minder belangrijk: ‘Zo erg is het toch niet.’
  • Je maakt het ’algemeen’, generaliseert: ‘Dat heeft toch iedereen wel eens.’
  • Je maakt je er met een grapje vanaf.
  • Je maakt jezelf kleiner dan je bent: ‘Ik kan dat niet’, ‘Een ander kan het beter’.
  • Je geeft de ander te veel macht: ’Hij luistert toch niet’, ‘Ze doen er toch niks mee’.

Welk afweermechanisme je ook gebruikt, het is heel verwarrend in de communicatie. Vaak begrijpt de ander niet waarom je zo reageert of wat er aan de hand is. Elk afweermechanisme zorgt dus voor ruis in de communicatie.
Als iemand zich zo gedraagt, is het belangrijk je te realiseren dat een afweermechanisme een beschermende functie kan hebben. Jij of de ander weert het contact niet voor niets af. Het is té pijnlijk of té verdrietig. Het kan ook té leuk of té grappig zijn. Of je hebt het té druk of je bent té geconcentreerd met iets anders bezig waardoor jij geen contact maakt.

Omgaan met afweren van contact

Om goed te communiceren is het belangrijk dat je zoveel mogelijk alert bent op de afweermechanismen van jezelf en van de ander. Dat betekent dat je:

  • Je eigen ‘gevoelige plekken’ kent (waardoor kun je ‘geraakt’ worden?). 
  • Weet hoe je je emoties ‘in de hand kunt houden’, bijvoorbeeld door je goed voor te bereiden op een gesprek.
  • De ander goed observeert om te herkennen welke manier van afweren de ander gebruikt.
  • Passend reageert op de reacties van de ander.

Om dit te kunnen doen, moet je weten hoe je een goed gesprek voert (zie Hoe voer je een goed gesprek?) en hoe je professioneel en doelgericht communiceert (zie Doelgericht Communiceren).

Lees meer

Vind meer informatie in de Brochure Goed in gesprek (2019).