Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Goed in gesprek

Tips voor omgaan met kritiek

1. Leer luisteren

  • Sla de woorden niet in de wind. Zie kritiek als een kans om te leren en te groeien.
  • Probeer objectief te blijven, sputter niet tegen en luister aandachtig naar wat de ander te zeggen heeft.

2. Stel vragen

  • Elke vorm van negatieve kritiek kan je op verschillende manieren interpreteren. Stel daarom vragen om later misverstanden te vermijden.
  • Als je vragen stelt kun je overkomen als iemand die geïnteresseerd is in wat wordt gezegd. En als iemand die bereid is om te veranderen en te leren.
  • Vraag om specifieke voorbeelden van wat verkeerd ging en hoe het beter kan. 

3. Verdedig je niet

  • Het is makkelijk om jezelf te willen verdedigen wanneer je werk wordt bekritiseerd. Weersta echter aan die verleiding en geef je cliënt of collega een kans om zijn gedachten te uiten. 
  • Als je te veel bezig bent met je verdediging, mis je misschien de relevante punten van de kritiek. En ben je niet bezig met luisteren naar de ander. 
  • Als je je gaat verdedigen, heb je minder mogelijkheden om de regie over het gesprek te houden.

4. Blijf kalm en denk na

  • Meestal is het de manier waarop negatieve feedback wordt gegeven en niet de eigenlijke inhoud ervan, die mensen boos maakt. Concentreer je dus op de inhoud en bewaar je woede voor een later moment. 
  • Hou rekening met emoties, maar geef er niet aan toe. Neem liever een time out voordat je reageert; dat is ook professioneler.

5. Ga na of de kritiek gerechtvaardigd is

  • Zelfs wanneer de kritiek op een slechte manier wordt gebracht kan je er vaak een kern van waarheid in vinden. Leg de feedback dus niet onmiddellijk naast je neer, maar neem hem serieus.

6. Kaart het probleem aan

  • Als je collega of leidinggevende ziet dat je de kritiek aankan en dat je bereid bent om te groeien en te leren, zal je in ook in de toekomst op goede en opbouwende kritiek kunnen rekenen. Zie kritiek dus als een mogelijkheid om jezelf te verbeteren. 
  • Vraag de ander om suggesties.

7. Bedank de ander

  • Door kritiek te geven, geeft de ander je de kans na te denken over je manier van communiceren en werken. 
  • Kritiek geeft je sowieso nuttige informatie, niet alleen over de inhoud maar ook over de onderlinge relatie.

Lees meer

Meer informatie in de brochure Goed in gesprek (pdf)

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]