Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Technologische interventies voor meer vrijheid en eigen regie

Gepubliceerd op: 20-06-2024

Hoe is het om als techcoach te werken binnen een zorgorganisatie? Verzorgende IG Thea doet dit sinds een jaar en is razend enthousiast. Ze kijkt samen met haar collega’s welke technologische interventies ze binnen ZuidOostZorg kan inzetten om cliënten meer vrijheid te laten ervaren en te ondersteunen in hun eigen regie. Daarnaast ontlast het de zorg.

Thea Lindeboom werkt sinds 19 jaar bij ZuidOostZorg in Friesland. De afgelopen veertien jaar op de PG-afdeling van één van de dertien locaties van deze zorg- en kennisorganisatie. Binnen deze organisatie lopen in totaal vier techcoaches rond, waarvan Thea er een is. Dit levert zoveel voordelen op dat er nu wordt gekeken naar de mogelijkheid om per locatie een techcoach aan te stellen.

Magazijn vol

Waar mogelijk wordt binnen ZuidOostZorg gekozen voor technologische interventies (hulpmiddelen). De organisatie heeft er een magazijn vol mee; van robotkatten tot gps-systemen en audiovisuele beamers en van muziekkussens, digitale dementieklokken tot virtuele fietsen (ook geschikt voor de rolstoel). ZuidOostZorg is een van de 140 zorgorganisaties die meedoet met Anders Werken in de Zorg.

Techcoach

Als techcoach zorgt Thea ervoor dat ze goed zichtbaar is in de organisatie, zodat haar collega’s haar makkelijk weten te vinden als ze (zorg)vragen hebben waarvoor ze op zoek zijn naar een passende interventie. Thea vertelt: ‘het komt regelmatig voor dat bewoners onrustig zijn. Als ik vragen krijg over een specifieke casus, ga ik vervolgens van alles uitvragen over de bewoner waar het om gaat. Dat kan bij mijn collega’s zijn, maar ook bij de bewoner zelf of diens familieleden. Ik probeer dan te ontdekken waar de bewoner van houdt, wat hij of zij graag doet en zoek daar een passende aanpak bij.

We kijken naar de persoon en diens interesses. En naar het doel wat we willen bereiken. Daar zoeken we een passende interventie bij.

Thea Lindeboom, verzorgende IG

We werken bijvoorbeeld veel met een audiovisuele beamer die beelden kan projecteren waar de bewoner rustig van wordt. Bij de een is dat een sterrenhemel, maar bij iemand die veel van de natuur houdt kan dat ook een bos zijn met bijbehorende geluiden of beelden van boten voor wie gek is op scheepswerven. Of we gebruiken foto’s die familieleden ons aanleveren en die voor de bewoner prettig zijn om naar te kijken. Maar voor een andere casus kan het zijn dat we juist kiezen voor het muziekkussen om iemand rustig te krijgen. Dat verschilt per persoon. We testen steeds maar één interventie per keer en zorgen voor een goede rapportage om te zien of het wel of niet werkt. Die kennis leggen we ook goed vast.’

Twijfel door zorghart

Niet al Thea’s collega’s zijn even enthousiast over de technologische interventies. Thea: ‘Ze staan er soms wat sceptisch tegenover, de cliënten zijn er vaak sneller aan gewend dan de collega’s. Zorgprofessionals voelen zich nu eenmaal vaak erg verantwoordelijk voor hun cliënten. En als er in de proefperiode iets niet helemaal goed gaat, dan willen ze het graag zelf weer overnemen. Terwijl het soms ook gewoon even zoeken is om bijvoorbeeld een medicijndispenser zo af te stellen, dat de cliënt op gezette tijden zélf de medicatie kan innemen. Het vraagt af en toe wat sleutelen voor de interventie goed werkt, maar het is de moeite waard om daar de tijd voor te nemen. Dan hoeft een cliënt voortaan niet meer te wachten tot iemand van de verzorging hiervoor langskomt en dat geeft vrijheid.’

Thea bespreekt ook vaak samen met de psycholoog en de verpleegkundige welke interventie het beste past. ‘Ik doe het niet alleen, we doen het met een team. En inmiddels weten ook veel professionals al goed wat wel en niet werkt. We delen de successen namelijk ook op ons intranet en maken daar vaak korte filmpjes bij.’

De cliënten zijn soms sneller aan technologische interventies gewend dan de zorgprofessionals.

Thea Lindeboom, verzorgende IG

Minder druk op de zorg

Thea vindt de meekijkbril een goed voorbeeld van een technologische interventie die vooral zorgt voor minder druk op de zorgprofessionals. ‘Vaak komt de wondverpleegkundige de eerste keer fysiek langs bij een cliënt om naar een wond te kijken en de behandeling voor te schrijven. Als er geen nieuwe wonden bijkomen, hoeft ze de volgende keer niet meer zelf langs te komen. Ze kan dan via de meekijkbril meekijken met de wondverzorging die iemand anders op locatie uitvoert en op afstand aanvullend advies geven. Vroeger moest de wondverpleegkundige hiervoor telkens apart langskomen en dat betekende dan 25 minuten heen en 25 minuten terugrijden voor een handeling van nog geen vijf minuten. Dus deze technologische interventie levert een flinke tijdsbesparing op. Dit betekent dat je de expertise vaker en sneller voorhanden hebt, wat de zorg en behandeling van de cliënt ten goede komt. En via diezelfde bril kunnen we bijvoorbeeld ook heel eenvoudig de logopedist op afstand mee laten kijken voor ondersteuning. Dat is echt heel handig.’

Meer weten?

  • Meer weten over technologische interventies? Op deze pagina vind je meer voorbeelden.
  • Bewust kiezen voor werkende interventies om de cliënt meer eigen regie of kwaliteit van leven te geven en de druk op het zorgpersoneel te verlichten. Hier draait het om bij passende zorg. In dit artikel een voorbeeld uit de praktijk.