Naar hoofdinhoud Naar footer

Vijf tips voor communicatie tussen professional en mantelzorger

Gepubliceerd op: 21-01-2022

Professionals zullen in toenemende mate samenwerken met mantelzorgers. Hoe kun je ervoor zorgen dat de communicatie en samenwerking soepel verloopt?

1. Toon interesse

Vraag bijvoorbeeld regelmatig  hoe de mantelzorger zich voelt en of de zorg niet te zwaar wordt.

2. Blijf afstemmen

Bekijk regelmatig of de zorgtaken nog goed verdeeld zijn. Misschien wil de mantelzorger meer of minder zorgtaken uitvoeren, of is de situatie veranderd en komt het beter uit dat hij of zij andere taken op zich neemt.

3. Wees benaderbaar

Zorg dat verbeterpunten of kritiekpunten voor de mantelzorger bespreekbaar zijn en schiet daarbij niet meteen in de verdediging.

4. Wees eenduidig

Benoem één contactpersoon voor de mantelzorger, en als dit niet mogelijk is, zorg dan voor goede afstemming zodat de mantelzorger niet met elke hulpverlener opnieuw hoeft af te stemmen.

5. Voorkom teleurstelling

Vraag wat de verwachtingen zijn van de mantelzorger en leg het uit wanneer deze verwachtingen niet helemaal kloppen. Zo voorkom je onbegrip en irritaties.