Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Vernieuwend zorgen

Scholing

Zorgmedewerkers staan in het hart van de transitie van de zorg. Voor de vernieuwde zorg is een andere houding, ander gedrag en andere kennis en vaardigheden noodzakelijk. Dat betekent scholing, nieuwe dingen leren of nieuw gedrag aanwennen. Dat is een individuele opgave, maar wel een die pas gaat werken als het op teamniveau en organisatiebreed wordt aangepakt.

Effectief leren op de werkvloer

Collectief leren is het meest effectief, zeggen veel vooraanstaande organisatiedeskundigen (onder andere Senge, De Caluwé en Scharmer). Nog effectiever wordt het, wanneer het geleerde direct relevant is voor het dagelijks werk en deel uitmaakt van het informeel leren op de werkvloer.
Experts (onder andere Charles Jennings) schatten dat 70 procent van het leren plaats op de werkvloer (informeel leren door te ervaren en te doen), 20 procent door coaching en feedback, 10 procent door trainingen en cursussen. Individueel leren, via een cursus of een e-learning heeft in deze visie dus alleen effect als het geleerde direct in de praktijk toepasbaar is. Verder helpt het enorm als het geleerde in het team en in de organisatie wordt herhaald en bevestigd.

Een lerende organisatie

Een lerende organisatie ontstaat niet uit zichzelf, maar door de collectieve inspanningen van alle individuele medewerkers, die dan wel weer richting en betekenis krijgen in een collectief proces.
De Amerikaan Peter Senge (1990, p.12) definieert in zijn boek ‘De vijfde discipline’ een lerende organisatie aldus: ‘organisaties veranderen als mensen nieuwe vaardigheden leren en deze vaardigheden leren toe te passen in hun werkzaamheden om daarmee hun gezamenlijke ambitie te verwezenlijken. Dan ontstaat persoonlijke groei, wat een positief effect heeft op het presteren van de organisatie.’

Werkboek teamleren

werkboek teamlerenDe werkvormen in dit werkboek teamleren helpen bij het aan de slag gaan met de verbeteropgaven die de vernieuwde zorg aan de zorgprofessionals stelt. Bijvoorbeeld: hoe kun je beter samenwerken met je team? Hoe kun je je kwaliteiten beter benutten? En hoe kun je beter samenwerken met mantelzorgers van de cliënt? In het gratis online werkboek teamleren van Vilans staan allerlei werkvormen over vijf verschillende thema’s.

Gedeelde betekenisgeving

Een zorgorganisatie die wil leren zal geregeld aandacht moeten besteden aan ‘gedeelde betekenisgeving’. Die gedeelde betekenisgeving uit zich in de manier waarop waarden en uitgangspunten van persoon en de hele organisatie in werkgedrag terug komen. Dit gaat bijvoorbeeld over het mensbeeld, over visie of over gezamenlijke waardering van innovaties. Bestuur, management en het eerste leidinggevende niveau spelen hierbij een belangrijke rol.

Trainingen voor verzorgenden en verpleegkundigen

De V&VN Academie heeft een uitgebreid aanbod van leerzame bijeenkomsten en trainingen, voor Trainingen langdurige zorgverpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten die aansluiten bij de nieuwste ontwikkelingen in de zorg. Voor de meeste trainingen krijg je accreditatie-punten voor het Kwaliteitsregister V&V.
Bekijk de trainingen van de V&VN Academie

CanMEDS-rollen

Zorgorganisatie Lyvore gebruikte de CanMEDS-systematiek om duidelijk te krijgen wat precies de taken en verantwoordelijkheden van de verschillende functiegroepen zijn. Het doel: zorgteams organiseren en optimaliseren hun samenwerking zelfstandig. Dit is omschreven in een handboek. Het geeft je o.a. handvatten om met je team aan de slag te gaan maar je vindt ook uitkomsten van evaluaties in de teams. Zo kom je erachter wat de effecten zijn van het werken vanuit de CanMEDS-rollen. Daarnaast lees je hoe het project is opgezet, welke keuzes zijn gemaakt en welke bron-documenten zijn ontwikkeld.

Download het handboek (pdf) en de elf bijlagen:

  1. Projectplan
  2. Samenvatting CanMEDS-rollen
  3. Vragen metingen onder medewerkers, multidisciplinaire teams en cliënten/mantelzorgers
  4. Evalueren
  5. Draaiboek workshop 1
  6. Ondersteunende PowerPoints voor introductie en workshops met handleiding
  7. Helpende vragen
  8. Casuïstiek beschrijven
  9. CanMEDSspel
  10. Functieomschrijving HBO-verpleegkundige
  11. Bron-document

Bronnen - effectief leren op de werkvloer:

  • Senge, P. (1990), De vijfde discipline. Schriptum, Schiedam
  • Caluwé Leon de en H. Vermaak (2006), Leren veranderen. Vakmedianet, Deventer/Alphen aan de Rijn.
  • Scharmer, Otto (2009), 'Theory U. Leading from the future as it emerges'. Berrett-Koehler, San Francisco.
JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



Reacties

Jolanda 17/12/2014

Zorg voor je medemens kun je niet leren ,gevoel in wat je doet laat je ervaren hoe je iemand kan helpen .luister naar de zieke of de oudere mens en probeer dat te evenaren ,dan voelen ze zich al een stuk beter,wat mij blijft verbazen dat je partner of kinderen of mantelzorgers alles mogen , zonder geleerd te hebben van wondverzorging tot stoma schoonmaken, ik denk dat als jij goed met de verzorger of verzorgster kunt comuniseren dat je van elkaar veel kunt hebben en je veel toelaat
Verzorgen is geven en nemen met elkaar wat ik echt heel belangerijk vind is dat eten en drinken en wat gezelligheid het beste medicijn is om beter te worden,
Veel echte ouderen vergeten te drinken en krijgen dan vaker blaasontsteking,uit eigen ervaring


Jeroen Schumacher

mail | meer info

j.schumacher@vilans.nl

Lees meer

NieuwsVernieuwend zorgen

Meer nieuws

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven