Naar hoofdinhoud Naar footer

Posters: Goed in Gesprek

Gepubliceerd op: 01-01-2020

Laatst bijgewerkt op: 17-10-2025

Deze ezelsbruggetjes helpen jou om een goed gesprek te houden met een cliënt of collega. Download deze posters als pdf, print ze uit en hang ze op in de koffiekamer. Jullie hebben gegarandeerd een goed gesprek, en elkaar aanspreken kan met een grap en glimlach!

In het kort

Type tool

Brochure

Voor wie

Mantelzorgers, Verpleegkundigen, Verzorgenden, Zorgverleners

Cliëntgroep

Ouderen

Soort kennis

Praktijk

Ontwikkelaar

De posters 'Goed in Gesprek' zijn posters met ezelsbruggetjes en een getekende illustratie die het gesprek binnen het team op gang brengt rondom het goede gesprek. De posters laten veelvoorkomende valkuilen in de omgang met cliënten en collega’s zien.

Je gebruikt de posters om duidelijk te maken welke valkuilen er zijn bij de omgang met cliënten en collega’s. Het maakt het aanspreken van een collega op zijn manier van communiceren eenvoudiger. De posters zijn ook zeer geschikt om tijdens een teamoverleg veelvoorkomende valkuilen te bespreken, bijvoorbeeld als de cliënt altijd een boterham met kaas krijgt zonder dat dit nagevraagd wordt. 

De poster kun je uitprinten of laten printen bij een copyshop. Je hangt de poster op een plek waar hij goed zichtbaar is, waar de collega’s (vaak) langskomen. De poster kan ook tijdens een teamoverleg gebruikt worden om te informeren over hoe je een goed gesprek voert.

Een printer of een copyshop die de posters kan printen. Wil je de posters gebruiken om een bepaalde valkuil te bespreken? Dan is een goede voorbereiding handig. Bekijk de achtergrondinformatie op Zorg voor Beter bij het thema Communiceren in de zorg en maak bijvoorbeeld de Free Learning: Goed in Gesprek.

When you talk, you are only repeating what you already know. But if you listen, you may learn something new!

Dalai Lama

1. Laat OMA thuis

OMA: Oordelen, Meningen en Aannames (Adviezen). Probeer jouw Oordelen, Meningen en Aannames (Adviezen) voor je te houden en luister met een open houding naar de ander. Probeer een ander niet te overtuigen of met goedbedoelde adviezen te komen. Ons advies: laat OMA thuis.

2. Neem ANNA mee

ANNA: Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Vraag altijd na of je goed begrepen hebt wat de ander bedoelt, wil of zegt. Vult het niet in voor een ander, doe geen aannames zonder dit echt te controleren bij de ander.

3. Wees een OEN

OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Als OEN sta je open voor anderen. Je bent eerlijk in wat je duidelijk wil maken en je bent oprecht nieuwsgierig naar de ander. Begin dus niet eerst met je eigen verhaal. Zorg ervoor dat de ander het verhaal kwijt kan bij jou.

4. Gebruik LSD

LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Dit helpt je om aandachtig te luisteren. En dat is belangrijk, want daarmee begrijp je de ander een stuk beter.

5. Maak je niet DIK (Smeer DIK)

DIK: Denk In Kwaliteiten of Denk In Kansen. Hoeveel ruimte voel jijzelf als het gesprek start met fouten die gemaakt zijn? Jouw gesprekspartner heeft, net als jij, Kwaliteiten. Focus de aandacht op wat goed gaat. DIK helpt om gedrag bespreekbaar te maken. Denk in Kwaliteiten of Kansen om negatieve zaken op een andere manier te bespreken.

6. Smeer NIVEA

NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander. NIVEA komt veel voor en is heel oud. Je denkt te weten wat de ander wil, nodig heeft of bedoeld te zeggen. We vullen dit alles in ons hoofd graag voor de ander in. De kern is dat je niet kan weten wat de ander bedoelt, dus gebruik LSD.

GOED IN GESPREK
SMEER NIVEA! (NIET INVULLEN VOOR EEN ANDER)
DIT VINDT U VAST HEERLIJK, MENEER SWINKELS!
...UHHH...
Hoe voer je een goed gesprek met jouw cliënt? Tips en werkvormen vind je bij het thema Communiceren in de zorg op: www.zorgvoorbeter.nl