Naar hoofdinhoud Naar footer

Tolken in de zorg

Gepubliceerd op: 01-01-2014

Laatst bijgewerkt op: 10-09-2025

In de zorg is goede communicatie essentieel. Wanneer er sprake is van een taalbarrière tussen zorgverlener en patiënt, vraagt dit om extra inzet om elkaar te begrijpen. Om goede zorg te kunnen bieden, is het belangrijk dat zorgverleners laagdrempelig een professionele tolk kunnen inschakelen.

In het kort

Type tool

Website

Voor wie

Verpleegkundigen, Zorgverleners, Verzorgenden

Cliëntgroep

Ouderen

Soort kennis

Praktijk

Bron

Ontwikkelaar

De tolkentelefoon is beschikbaar voor momenten waarop zorgverlener en anderstalige patiënt elkaar niet verstaan. Bijvoorbeeld in het ziekenhuis, bij de huisarts of bij een GGZ-instelling.De tolkentelefoon is altijd bereikbaar, 24 uur per dag en 7 dagen per week. Door op tijd een tolk te bellen, krijgt de patiënt de juiste zorg.