Medicatieontrouw
Gepubliceerd op: 17-05-2018
Het is belangrijk dat cliënten voorgeschreven medicatie volgens voorschrift gebruiken. Nivel heeft de rol van zorgmedewerkers bij medicatietrouw onderzocht. Welke problemen spelen er bij medicatieontrouw van cliënten? En hoe kun je als zorgmedewerker cliënten hierbij helpen? Op deze pagina vind je praktische tips op basis van het onderzoek.
Zorgmedewerkers moeten letten op medicatiegebruik cliënt
85% van de verpleegkundigen en verzorgenden heeft soms of zelfs dagelijks te maken met cliënten die hun medicijnen niet goed gebruiken. Dit blijkt uit een onderzoek van Nivel, IQ Healthcare en V&VN onder 914 zorgmedewerkers.
Als zorgmedewerker moet je altijd in de gaten houden of je cliënt goed met de medicatie omgaat. Ook als de cliënt zelf de medicatie beheert.
Hoe herken je medicatieontrouw?
Om medicatieontrouw te herkennen moet je weten waar je op moet letten. Houd in de gaten of je de volgende signalen ziet bij je client:
- niet op tijd medicatie innemen;
- vergeten medicatie in te nemen;
- het overzicht kwijt zijn;
- niet op tijd nieuwe medicatie halen bij de apotheek;
- zich verzetten tegen de medicatie;
- zeggen dat de medicatie niet helpt.
Wat kun je doen bij medicatieontrouw?
Heb je ontdekt dat je cliënt niet trouw medicatie inneemt? Dan zijn er verschillende dingen die je kunt doen:
- praten met de cliënt om de reden te achterhalen.
- de cliënt vertellen over de gevolgen (invloed op de behandeling);
- de cliënt aanmoedigen om medicatie te gebruiken volgens voorschrift;
- contact opnemen met de arts of apotheker;
- overleggen met de mantelzorger;
- overleggen met een collega;
- hulpmiddelen aanbieden, bijvoorbeeld een medicijnrol of medicijndispenser;
- professionele hulp bij medicatie aanbieden.
Hoe kun je medicatietrouw stimuleren?
Als een cliënt moeite heeft met trouw de medicatie innemen, is het goed om de cliënt daarbij te helpen. Om te beginnen helpt het om met de cliënt te praten over medicatietrouw. Vraag hoe het gaat met het medicijngebruik. En vertel de cliënt hoe je medicatie goed gebruikt.
Dien jij de medicatie toe bij de cliënt? Dan is het erg belangrijk dat je daarin geen fouten maakt. Vergeet bijvoorbeeld niet de losse medicatie te geven. Dit is medicatie buiten medicatiezakjes, zoals druppels en insuline. Of denk eraan om toegevoegde medicatie te geven, die tussentijds is voorgeschreven, los van de medicatierol.
Zorg waar nodig voor een goede overdracht van medicatiegegevens. Bijvoorbeeld bij opname en ontslag uit een instelling.
Samenwerking met andere zorgprofessionals
Maak afspraken over de samenwerking met andere organisaties en professionals. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de overdracht van medicatiegegevens en de rol van de apotheker bij de voorlichting over medicatie.
Gebruikt een cliënt veel verschillende medicijnen? Zorg dan voor een regelmatige medicatiebeoordeling met de arts, apotheker, cliënt en eventueel jou als zorgmedewerker.
Informatiekaarten
In het thema Medicatieveiligheid vind je informatiekaarten voor zorgmedewerkers en informatiekaarten voor cliënten. Deze sluiten aan op de Veilige principes. Je kunt deze informatiekaarten gebruiken om het gesprek met je cliënt goed aan te gaan.